Elo 08 2019

Miten kilpailla ulkomaisia verkkokauppajättejä vastaan?

Suomalaisten verkko-ostosten määrä kasvoi viime vuonna kahdeksan prosenttia. Se valui kokonaisuudessaan ulkomaille. Tutkimusten mukaan Suomalaisista 59 prosenttia ostaa verkosta vähintään kerran kuukaudessa. Kuitenkin suomalaiset ostavat 30-70% tavarasta ulkomaisista verkkokaupoista, riippumatta toimialasta. Kilpailuun pitää päästä mukaan. Miten verkkokauppias saisi suomalaiset suosimaan kotimaista verkkokauppaa?

Verkkokauppias, ole rohkea! Kokeile mikä toimii ja mikä ei toimi, mutta muista kuitenkin analyysi. Kokeilut ilman analyysia voivat johtaa toimintaa väärään suuntaan. Kehitä tekemistänne tulosten perusteella. Seuraa koko ajan, mitä muut tekevät. Katso mitä menestyvät verkkokaupat tekevät, ja mieti toimisiko ne asiat verkkokaupassasi.

Perusasiat kuntoon. Ole selkeä kaikessa mitä teet, ja lunasta lupauksesi. Tarjoa asiakkaalle selkeät tuotteet, hinnat, asiakaslupaus sekä selkeä toimitusaika, ja muista pitää siitä kiinni. Onko verkkokauppasi ulkoasu moderni ja toimiva? Jos kaupan perustoiminnot eivät toimi, asiakas ei osta kaupasta. Onko tuotteita helppo selata ja lisätä ostoskoriin? Onko kassasi yksisivuinen? Ostoprosessin tulee olla helppo ja nopea alusta loppuun asti.

Tuleehan verkkokaupassasi ilmi, että kauppa on kotimainen? Suomalaisessa verkkokaupassa kuluttaja tukee vastuullista toimijaa, jonka työehdot ovat kunnossa.

Toinen asia, joka voitaisiin korjata heti (ja johon verkkokauppias ei pysty itse vaikuttamaan), on vähäarvoisten tuotteiden arvonlisäverottomuus. Tähän asti alle 22 euron hintaiset tuotteet on voitu tuoda maahan ilman arvonlisäveroa (koskee vain EU:n ulkopuolisten maiden toimituksia). Uusi direktiivi tulee poistamaan tämän mahdollisuuden vuonna 2021.

Vielä yksi asia, tee töitä ymmärtääksesi asiakasta. Asiakaslähtöisellä palvelulla erotut massasta. Sinun tulee tietää, mitä asiakas arvostaa ja ajattelee. Asiakas arvostaa henkilökohtaista palvelua, ja tähän on jättiverkkokauppojen vaikea päästä, koska toiminta on niin massiivista.

 

Mitä ajatuksia sinulla on kilpailusta verkkokauppajättejä vastaan? Miten me voisimme olla avuksi verkkokauppasi parantamisessa tai sen rakentamisessa?

Lähetä sähköpostia osoitteeseen laura@codaone.fi

verkkokauppa_ostos.jpg

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2019

2018

2017

2016

2015