Tou 29 2019

Kannattaako kivijalkamyymälän sijoittaa verkkokauppaan?

Onko sinulla menestyvä kivijalkaliike, mutta verkkokaupan puuttuessa verkon kasvu huolestuttaa? Huomaatko joskus, että asiakkaat tilaavat liikkeessä sovittamansa tuotteen verkosta? Miksi verkkokauppa pärjää niin hyvin, kun kivijalkaliikkeiden myynti on jopa laskussa?

Verkkokauppa tulee luultavasti kasvamaan tulevina vuosina, kuten se on tehnyt jo monena aikaisempana. Tällä hetkellä verkkokaupan arvo Suomessa on noin 5 miljardia euroa, kun koko kaupan arvo on noin 40 miljardia. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja odottaa verkkokaupalle keskimäärin 10 prosentin vuosikasvua vuoteen 2023 saakka. Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Lasse Mitronen arvioi kasvuksi noin 10–15 prosenttia.

Asiakkaat eivät halua asioida stressaavissa ympäristöissä. He shoppailevat silloin kun siihen on sopiva aika ja paikka. Nykyään asiointi onnistuu myös kännykällä oikein hyvin vaikka työmatkan aikana junassa, tai terassilta mökillä. Miksi stressata kaupan aukiolojen mukaan, kun verkkokaupat ovat auki 24/7? Verkkokaupoissa on myös laajempi ja monipuolisempi valikoima. Verkosta löytyy ihan kaikkea jokaisen asiakkaan tarpeisiin, ja kauppiaita löytyy myös heille, joilla on erikoisempiakin tarpeita. Kuluttajat ovat myös yhä tarkempia hinnoista, sillä he eivät halua maksaa turhasta. Hinta on usein edullisempi verkossa, koska tarjonta ja kilpailu on kovempi. Verkossa asiakassuhdetta on tehokkaampi ja miellyttävämpi hallita. Verkkokauppias voi helposti lähestyä asiakasta uusilla tuotetarjouksilla, ja jos asiakas ei enää halua tarjouksia, hän voi helposti sulkea kauppiaan sähköisen kanavan. Kivijalkakauppias lähestyy asiakasta paperilla, ja se ei ole ekologista eikä tätä päivää. Tutkitusti asiakkaat saavat parempaa ja tasalaatuisempaa palvelua verkossa.

Verkkokaupassa on helpompi vertailla tuotteita, ja muiden asiakkaiden kokemukset ovat helpommin saatavilla. Kivijalkakauppoja saa kiertää useita, jos haluaa saada haluamansa tuotteen parhaimpaan hintaan. Verkossa on helpompi löytää sama tuote useammasta paikasta, ja löytää sen esimerkiksi tarjouksesta. Miten kivijalassa saa selville mitä muut asiakkaat ovat tykänneet asiakasta kiinnostavasta tuotteesta? Verkkokaupassa arviot ovat helposti saatavilla yleensä heti tuotetiedoissa, ja jotkut kaupat jopa tyrkyttävät asiakkaalle arvioita. Kivijalassa kelpaa vain käteinen, pankki -tai luottokortti. Joissain kivijaloissa tosin voi maksaa uutena asiana myös laskulla (Mash). Verkkokaupassa käy monipuolisemmat maksutavat, kuten lasku, Bitcoin, jälkivaatimus, osamaksu yms. Ainoa miinus verkkokaupan maksutavoissa on, että siellä ei voi maksaa käteisellä.

Tarvitseeko siis kivijalkaliike myös verkkokaupan? Jos katsotaan tulevaisuuteen, niin sähköinen kauppa ottaa jossain vaiheessa lopullisen vallan asiakkaista. Tällä hetkellä molemmat kaupankäyntitavat tarvitsevat toisiaan -vielä. Verkkokauppa kivijalan lisänä on todennäköisesti erittäin hyvä investointi. Palvelet asiakkaitasi paremmin, sillä he voivat shoppailla kaupassasi myös kivijalkaliikkeen aukioloaikojen ulkopuolella. Verkkokauppaan voit laittaa outlet -osion, jossa voit päästä eroon viime vuoden malleista, jotka eivät tahdo liikkua ja joista ei ”pääse eroon”.

Kivijalan ja verkkokaupan voi myös integroida toimimaan yhteistyössä. Kun lisäät uuden tuotteen koneelle, se ilmestyy myös verkkokauppaan. Kun myyt kivijalassa tuotteen, saldot vähentyvät kyseisen tuotteen kohdalla myös verkkokaupasta. Codaone on tehnyt integraation Tehden -kassajärjestelmään, ja sen voi liittää Magento 2 -verkkokauppaan.  Lue lisää:

Tehden integraatiot

 

Lukusuositukset:

Laajenna kivijalasta verkkokauppaan

Miksi valita Magento 2 verkkoalustaksi ja Codaone sen tekniseksi toimittajaksi?

 

Mikäli suunnitelmissasi on verkkokauppa, ota askel eteenpäin ja laita sähköpostia osoitteeseen myynti@codaone.fi

Suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä!

shoppaillaan.jpg


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2019

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

rajapintaJiraesimerkkityöilmapiiriwebbiportaalikäyttöliittymäsuunnitteluesittelyVerkkosivujen uudistaminenintegraatioblogi