Lok 24 2017

Selviääkö verkkokauppasi joulusesongista?

Joulun alla deadlinet painavat päällä, joulun laittaminen vie aikaa ja pikkujoulut kestävyyttä. Kuka siis haluaisi kuluttaa ainoatakaan minuuttia ruuhkaisessa ostoskeskuksessa?

Joulunalusaika on verkkokauppojen tärkein sesonki. Black Fridayn suomalaisen suosion kasvaminen ja veronpalautusten tipahtaminen tileille näkyvät verkkokaupoissa ostopiikkinä, kun tehokkaaseen kuluttamiseen mieltyneet suomalaiset lähtevät jouluostoksille verkkoon.

Mutta miten verkkokauppiaan tulisi valmistautua joulusesonkiin? Koska jouluaattoon on jäljellä kaksi kuukautta, keräsimme teille vinkit joulusesonkiin valmistautumiseksi.

 

Mobiili on joulun kuningas

Onko sinulla verkkokaupan lisäksi kivijalkaliike? Sitten varmasti olet huomannut, että jouluruuhkan äityessä pahaksi, osa liikkeeseen saapuvista asiakkaista kääntyy kantapäillään huomattuaan kivijalkaliikkeen ruuhkan. Entäpä kun haluttu tuote on tilapäisesti loppunut kivijalasta, mutta verkkokaupasta sitä vielä saisi?

Opasta kivijalassa vierailevia asiakkaita tekemään ostoksia myös verkkokaupassasi. Jos kauppasi on optimoitu mobiilisti, voit opastaa liikkeessä vierailevia asiakkaita vaikka kädestä pitäen tekemään tilauksen mobiilikaupasta. Shop and collect -kauppa on viime aikoina myös yleistynyt Suomessa, joten asiakkaille ei välttämättä ole täysin uusi idea tehdä tilausta verkossa ja noutaa tuote kivijalkaliikkeestä, mikäli se on heille mieluisa vaihtoehto.

Mobiilin ostamisen jatkuvasti lisääntyessä mobiilioptimoidut verkkokaupat pärjäävät kilpailussa paremmin kuin verkkokaupat, jotka eivät tue mobiililaitteilla tehtävää kauppaa.

 

Tee joulusiivous verkkokauppaasi

Tiesitkö, että 40 % potentiaalisista ostajista ei odota kolmea sekuntia pidempään latautuvaa sivua, vaan he vievät rahansa toisille kauppiaille? Panosta asiakastyytyväisyyteen ja joulukauppaan tehostamalla verkkokauppasi latausaikaa ja ennakoi verkkokauppasi tuleva asiakasmäärä hieman yläkanttiin. Näin yksikään ostos ei jää maksamatta siksi, että verkkokauppasi nopeus ärsyttäisi asiakkaitasi.

Onko verkkokauppaasi jäänyt ylimääräisiä sivuja pyörimään, esimerkiksi vanhentuneita kampanjasivuja tai jo myynnistä poistuneiden tuotteiden esittelyjä? Hankkiudu myös niistä joulusiivouksen yhteydessä eroon. Toimimattomat, vanhentuneet sivut verkkokaupassasi eivät nimittäin paranna kenenkään asiakaskokemusta.

 

Palkitse uskolliset asiakkaat

Kaupanalalla uusia asiakkaita houkutellaan mitä erikoisemmilla kampanjoilla. Mitäpä jos tekisit poikkeuksen ja kiinnittäisit huomiota jo olemassa oleviin, uskollisiin asiakkaisiin. Kauppasi jo entuudesta tunteva asiakas tietää millaista laatua myyt ja kuinka luotettava kauppias olet eli sinun ei tarvitse perustella uskolliselle asiakkaalle miksi juuri sinun verkkokauppasi on paras.

Ihmiset rakastavat erilaisia alennuksia eikä tarjouksen tarvitse olla kovin suuri, jotta uskolliset asiakkaasi tuntevat itsensä huomioiduksi. Tarjoa heille esimerkiksi uutiskirjeen kautta alennuskuponkia ja maksutonta toimitusta hieman ennen veronpalautuspäivää. Tyytyväinen luottoasiakas on yksi tärkeimmistä mainoksista jota verkkokaupalla voi olla. Lisäksi uskollinen, joulun aikaan tyytyväisenä pidetty asiakas palaa ostoksille verkkokauppaasi pyhien jälkeenkin.

 

Puuttuiko listaltamme jokin vinkki jouluun valmistumisesta? Kurkkaa miten vinkkasimme viime lokakuussa jouluun valmistautuvia verkkokauppiaita.

Ehkä tärkein vinkki jonka voimme tässä kaikille verkkokauppiaille antaa on se, että jouluun on tosiaan vain kaksi kuukautta. Siksi valmistautuminen on paras aloittaa nyt eikä joulukuun ensimmäisellä viikolla. Mikäli voimme auttaa sinua jotenkin jouluun valmistautumisen suhteen, ota meihin yhteyttä. Lähetä viestiä Lauralle laura@codaone.fi ja tehdään yhdessä verkkokaupastasi tämän joulun tähti!

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

yhteishenkiAlibabahintablogiyhteistyömobiiliVerkkosivujen uudistaminentoimitustavatpohjoismaatkäyttökokemusrajapinta