Lok 30 2017

Näin mokaat verkkokaupan julkaisun!

Verkkokaupan avaamisen voi mokata monella tavalla.

Verkkokauppasi tuntuu valmiilta. Odotat innoissasi sitä hetkeä kun saat julkaista verkkokaupan, jonka rakentamiseen olet käyttänyt paljon vaivaan. Tässä kohtaa kannattaa kuitenkin vetää henkeä sisään ja pohtia, oletko valmis mokaamaan verkkokauppasi julkaisun.

Tässä olisi kolme yleisintä vinkkiä, joiden avulla töppäät varmasti jo ennen kauppasi avaamista:

 

Matki kilpailijoita

Kaikki alan verkkokaupat luottavat tiettyyn ulkoasuun, hinnoittelulogiikkaan ja toimitustapaan. Tämä siis ilmeisesti toimii heillä, joten tehdään se samalla tavalla meilläkin!

Ei, älä. Kopioimalla kilpailijoitasi päädyt lopulta luomaan jälleen yhden samanlaisen verkkokaupan, mitä markkinoilla jo on. Miten ajattelin erottautua kilpailijoista ja houkutella asiakkaat ostamaan sinulta, jos verkkokauppasi tarjoaa tismalleen identtisen kokemuksen kuin kilpailijoiden kaupat?

Kun lähdetään rakentamaan uutta tai modaamaan jo olemassa olevaa verkkokauppaa, on hyvä hieman benchmarkata sitä, mitä muut tekevät. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lähdetään kopioimaan muiden verkkokauppoja. Kopioiminen ei aina edes takaa sitä, että otat käyttöön alan parhaan ratkaisun, vaan sitä että otat käyttöön sen suosituimman. Ehkä aikeenasi oli uudistaa alunperin alalla vallalla olevaa hinnoittelukäytäntöä ja erottautua siten kilpailijoistasi? Pidä kiinni niistä ominaisuuksista jotka erottavat sinut kilpailijoista sen sijaan, että yrittäisit turhaan sulautua heidän edustamaansa tyyliin.

 

Älä testaa mitään

Olet kehittänyt omassa päässäsi aivan loistavan liikeidean? Sait vielä rakennettua verkkokaupan? No ei muuta kuin kauppa auki ja rahaa sataa sisään!

Äläpä hätäile. Ennen kuin julkaiset mitään, testaa toimiiko liikeideasi tai verkkokauppasi. Testaaminen vie aikaa ja maksaa jonkin verran rahaa, mutta vielä enemmän maksaa menettää asiakkaita toimimattoman verkkokaupan vuoksi. Kerran kun asiakkaasi oppivat, että esimerkiksi verkkokauppasi tilaukset eivät mene läpi tai ostoskoriin eksyy vääriä tuotteita, ei mikään valtakunnan selittely saa heitä palaamaan takaisin.

Vaikka kuinka olisi innoissasi aloittamaan, on parempi odottaa hetki ja hioa verkkokauppa priimakuntoon, kuin lähteä markkinoille heikkolaatuisen palvelun kanssa.

 

Unohda markkinointi

Markkinointi on sitä vähän kevytkenkäistä puuhastelua, jossa tuhlataan aikaa jo erinomaiseksi tiedetyn tuotteen kehumiseen.

Väärin. Markkinointi on se toimenpide, joka tuo asiakkaat kauppaasi. Verkkokauppasi voi olla teknisesti, ulkoisesti ja tuotteiltaan markkinoiden paras. Mutta jos potentiaaliset asiakkaasi eivät ole siitä kuulleet, se ei tuota sinulle kuin kuluja.

Jos et itse ole markkinoinnin ammattilainen, voi markkinoinnin aloittaminen tuntua hankalalta. Tee itsellesi suunnitelma siitä, millaisia markkinointitoimenpiteitä verkkokauppasi vuoksi tulisi tehdä, jotta asiakkaat löytävät sen. Pienin, tasaisin askelin pääset hetkessä niiden verkkokauppiaiden ohi, jotka hekottelevat tyhjässä kaupassaan markkinoinnin turhuudelle. Tai käänny ammattilaisen puoleen. Ammattiapu maksaa, mutta enemmän maksaa sellaisen verkkokaupan ylläpito, jota asiakkaat eivät löydä.

 

Verkkokaupan avaaminen on yleensä pitkäjänteisen työn tulosta. Parhaan tuloksen saat kun etsit itsellesi varhaisessa vaiheessa luotettavan kumppanin, joka auttaa sinua ohittamaan matkalla eteentulevat karikot. Jos siis pohdit parhaillaan verkkokaupan perustamista tai vanhan kauppasi uudistamista, ota yhteyttä myyjäämme Lauraan laura@codaone.fi ja me katsomme miten voimme auttaa sinua!


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

kieliversioyritysSkaalautuvat verkkosivutmagentokäyttöliittymäsuunnitteluvertailuprosessittutkimustekninen konsultaatiophp