Syy 21 2017

Laajenna kivijalasta verkkokauppaan

Oletko pohtinut, että verkkokauppa voisi tukea kivijalkaliikkeesi tulosta? Onko teillä mahdollisesti verkkokauppa olemassa, mutta aika on armottomasti ajanut sen ohi? Pitäisikö koko kivijalka sulkea ja siirtyä pelkästää verkkoon?

Vaikka me Codaonella puhumme vahvasti verkkokauppojen puolesta, olemme huomanneet vakaan kivijalan tukevan verkkokauppaa. Siksi emme kannusta kauppiaita sulkemaan kivijalkaliikkeitään vaan vahvistamaan liiketoimintansa hyviä puolia. Joskus tämä voi tarkoittaa verkkokaupan perustamista kivijalkaliikken kylkeen, joskus vanhan verkkokaupan uudistamista.

Mutta miksi kannattaa satsata verkkokauppaan ja kivijalkaan samanaikaisesti? Entä miten siihen ikäloppuun verkkokaupan rämään vuodelta 2007 saisi uutta puhtia?

 

Kilpailuetua katteisiin

Jos kaksi myyjää myy sinulle tismalleen samaa tuotetta, mutta toinen pyytää siitä euron enemmän, kummalta sinä ostat? Todennäköisemmin siltä, jolta halvemmalta saat. Miksi kukaan maksaisi ekstraa, jos se ylimääräinen euro ei tuo saman tuotteen kylkeen mitään lisäarvoa?

Eräs asiakkaamme, jolla on sekä kivijalkaliike että verkkokauppa totesi, että kahden erityyppisen kaupan yhdistelmä on heille eduksi. Niillä toimijoilla, joilla on vain verkkokauppa, kaikki sisäänpäin suuntautuvat liikenne tulee käytännössä mainosrahalla. Tämä mainosraha nostaa tuotteiden kuluttajahintaa. Sen sijaan kivijalka markkinoi jo olemassaolollaan itseään, jolloin markkinointikate on heti pienempi. Joillakin jopa täysin olematon. Kun pelataan pienillä katteilla ja oman tuotteen voi myydä euron kilpailijoita halvemmalla sekä kivijalassa että verkossa, syntyy kilpailuetu. Ihmiset vertailevat nettikauppojen hintoja todella tarkkaan ja jo euron hintaero merkitsee ostopäätöstä tehtäessä, muistuttaa Codaonen toimitusjohtaja Juhani Haapala.

 

Peruspäivityksillä pääsee vauhtiin

Onko teillä jo olemassa verkkokauppa, mutta sen viimeisestä päivityksestä on kulunut lähemmäs vuosikymmen? Ei huolta, ummehtuneeseen verkkokauppaan saa uutta ryhtiä jo peruspäivityksillä.

Usein aloitamme verkkokauppojen uudistamisen mobiilioptimoimalla verkkokaupan. Mobiiliostamisen trendille ei näy loppua ja asiakkaat käyttävät mieluiten rahansa liikkeissä, jotka tukevat heidän ostomieltymyksiään. Mobiilioptimointi helpottaa myös verkkokauppasi näkyvyyttä Google-hauissa. Google nimittäin tunteen käyttäjiensä toiveet ja rankaisee mobiilioptimoimattomia sivuja huonolla näkyvyydellä.

Verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen yhdistäminen omnichannel-tyyppiseksi palveluksi tukee myös verkkokauppasi uudistusta. Omnichannel on reaaliaikaista dialogia eri kanavien välillä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että asiakkaasi voi vaikka tarkistaa verkkokaupastasi kuinka monta kappaletta sinulla on tiettyä tuotetta kivijalkaliikeessäsi tai hän voi tilata kivijalassa ohimennen poiketessaan myymäsi tuotteen kotiinsa. Keskenään keskustelevat kivijalka ja verkkokauppa tekevät ostamisesta asiakkaalle mutkattoman kokemuksen ja tukevat asiakastyytyväisyyttä.

 

Oletko siis pohtinut, että nyt se verkkokauppa olisi joko hyvä pistää pystyyn tai päivittää tälle vuosituhannelle? Hieno juttu! Mutta tuntuuko sinusta siltä, ettet tiedä mistä aloittaa? Ei huolta!

Me Codaonella olemme valmiita auttamaan varhaisestakin vaiheesta asti oli kyse sitten verkkokaupan teknisen toteutuksen tai ulkoasun suunnittelusta. Suosittelemme, että silmäilet muutamia sinua miellyttäviä verkkokauppoja ennakkoon ja kirjaat ylös millaiset ratkaisut sinua eniten kiinnostavat. Laita tämän jälkeen viestiä Codaonen Lauralle laura(at)codaone.fi niin jatketaan yhdessä teille sopivan verkkokaupparatkaisun suunnittelua ja toteuttamista!




Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2017

2016

2015

Avainsanat

pelillistäminenmobiililiiketoimintaasiakaspalvelumikrodatavirtuaalitodellisuustrenditwebbiportaaliulkoasuostokäyttäytyminen