Syy 27 2017

Haastattelussa Codaonen UI designer Janne Pärssinen

Codaonen ammattilaisten joukko on vahvistunut ja monipuolistunut omalla käyttöliittymäsuunnittelijalla.

Janne Pärssisen ansiosta meillä Codaonella suunnitellaan nyt entistä ammattimaisemmin käyttöliittymiä sekä ensimmäistä kertaa myös verkkokauppojen ulkoasuja.

Toisinaan suunnittelemme verkkokaupat itse täällä Codaonella alusta asti. Toisinaan saamme asiakkaalta verkkokauppaa varten valmiit suunnitelmat. Kaikissa tilanteissa tehtäväni on varmistaa, että sivustot ovat mahdollisimman selkeitä ja toimivia loppukäyttäjää ajatellen.


Muotoilua Aalto Yliopiston Taiteen ja suunnittelun korkeakoulussa opiskeleva Pärssinen on saanut opinnoistaan osaamista käyttäjäkokemuksien rakentamisesta. Tämä kokemus onkin arvokasta käyttöliittymäsuunnittelussa.

Design on vääjäämätön osa verkkokaupan suunnittelua, sillä se on sarja päätöksiä ja valintoja, jotka on pakko tehdä ennen kuin sivusto on valmis. Verkkokaupoissa tärkeintä on, että asiakas löytää mahdollisimman helposti tarvitsemansa tuotteet ja ostotapahtuma tapahtuu vaivattomasti. Tämän lisäksi sivuston tulee olla kaunis ja yrityksen brändin mukainen. Hyvällä suunnittelulla pystytään saavuttamaan nämä tavoitteet.


Kun verkkokauppa suunnitellaan ennen koodin kirjoittamista kokonaisuutena myös visuaalinen puoli huomioiden, kyetään luomaan asiakkaille entistä näyttävämpiä ja yhteneväisempiä ratkaisuja. Pystymme Codaonella palvelemaan asiakkaitamme entistä kokonaisvaltaisemmin nyt kun tiimissämme on oma “visuaalinen silmä”, joka kykenee auttamaan visuaalisen ilmeen ja muun muassa logojen suunnittelussa.

Sivustojen selkeys riippuu erittäin paljon pienestä viilaamisesta. Erilaisten elementtien, kuten tekstin, kuvien ja linkkien tulee olla jäsennelty oikeanlaiseen hierarkiaan, jotta esimerkiksi oikea teksti yhdistyy oikeaan kuvaan.


Useilla Codaonen asiakkailla on entuudestaan verkkokauppa, joka tuodaan meille päivitettäväksi. Silloin kun koodi on vanhahtavaa, on myös verkkokaupan ulkoasu yleensä nähnyt parhaat päivänsä. Näissä tilanteissa tarvitaan designerin apua.

Asiakkaat saattavat myös kysyä suunnittelijan mielipidettä heidän sivustonsa ulkoasusuunnitelmasta. Näihin vastaukset ovat täysin tapauskohtaisia. Usein tässä vaiheessa ryhdyn tuottamaan ensimmäisiä karkeita ehdotuksia sivustosta kuvina, jolloin päästään nopeasti yhteisymmärrykseen sivuston suurista linjoista.

janne_parssinen2.jpg


Entä millaisia uusia tuulia tulemme näkemään käyttöliittymäsuunnittelun maailmassa? Pärssisen mukaan verkkokauppojen rakenne ei lähitulevaisuudessa tule muuttumaan kovin suuresti. Toimivat käytännöt, kuten ostoskorit, ovat sekä asiakkailla että kauppiailla jo hyvin tiedossa. Todennäköisemmin nämä toimivat käytännöt tulevat vain vakiintumaan entistä enemmän ja siten verkkokaupoista tulee käytettävyydeltään entistä yhteneväisempiä. Merkittävimmät verkkokaupan trendin Pärssinen pystyy nimeämään lonkalta.

Suurimpia jo meneillään olevia trendejä ovat mobiili edellä suunnitellut kaupat, selkeät ja minimalistiset käyttöliittymät ja älykkäät sivustot, jotka aavistavat kävijöiden käyttäytymistä.

 

Kaipaako verkkokauppasi siis päivitystä? Sekä koodin, käyttöliittymän että ulkoasun tasolla tapahtuvat uudistukset onnistuvat näppärästi Codaonella. Laita viestiä myyntiimme Laura Palmulle laura@codaone.fi ja sovi tapaaminen!

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2017

2016

2015

Avainsanat

trenditesimerkkikooditietosuojaostokäyttäytyminentilastoasiakaskokemuskieliversioesittelyverkkokauppa