Elo 28 2017

Hio verkkokaupan uutiskirjeestä timantti

Toimiva uutiskirje on työkalu, joka lisää verkkokaupan myyntiä ja sitouttaa asiakkaita yritykseen. Avaamattomana se ei kuitenkaan palvele ketään. Näin varmistat, että sinun uutiskirjeesi huomataan!

Pling!

Plop!

Pling!

Yksi näistä sähköpostiin päivän aikana tupsahtaneista uutiskirjeistä on sinun. Miksi juuri se avattaisiin? Avaamaton uutiskirje on hyödytön, joten varmista, että se täyttää tehtävänsä – huolehdi, että perusjutut ovat kunnossa! Mitä ne sitten ovat? Täältä pesee.

 

Ole strateginen

Mitä tavoittelet, keitä tavoittelet, miten tavoittelet, mikä on viestisi, miten mittaat onnistumistasi? Laadi strategia, jonka pohjalta teet verkkokauppasi uutiskirjeen.

 

Kohdenna oikein

Älä käytä tilaajia tarjoavaa ostorekisteriä, vaan kerää uutiskirjeestä kiinnostuneet itse. Segmentoi keräämäsi tilaajalistat esimerkiksi verkkokaupan potentiaalisten asiakkaiden ja nykyisten asiakkaiden mukaan. Kohdenna lähettämäsi kirjeet näiden asiakassegmenttien mukaan. Puhuttele saajaa etunimellä.

 

Satsaa sisältöön

Myytkö jotain, sitoutatko asiakkaita vai herätteletkö nukkuvia? Jokainen sisältö on erilainen. Yhteistä kaikille uutiskirjeille on kuitenkin, että sisältö pitää esittää tiiviisti. Tärkein ja kiinnostavin on alussa, ja siitä kertoo jo otsikko, joka on houkutteleva, osuva ja ytimekäs.

Ole johdonmukainen sisällössä. Välittyykö punainen lanka, vai onko se sekava? Harva lukee verkkokaupan uutiskirjettä sanasta sanaan, joten sen on oltava helposti silmäiltävissä. Käytä apuna visuaalisia elementtejä ja tekstin tyylittelyä. Käytä Call-to-Action- eli CTA-painikkeita ja upeita kuvia, jotka toimivat myös linkkeinä.

Kun uutiskirje on perusteiltaan kunnossa, voit päästää luovuutesi kukkimaan. Toimisiko tiettyyn kohderyhmään kaverillinen puhuttelu? Entä voisitko käyttää arvoituksellisuutta houkutellessasi lukijoita tekemään ostoksia? Tarjoa etuja, jotka vain etuoikeutettujen eli verkkokauppasi uutiskirjettä tilaavien ryhmä voi lunastaa!

Pyri muutenkin siihen, että uutiskirjeet eivät olisi pelkkää tuotemyyntiä. Kerro, kuinka tuotteita voisi käyttää tai millä niihin saisi lisäpotkua. Tuota sisältöä, joka innostaa ja sitouttaa.

 

Seuraa ja kehity

Muista tärkeimmät: Uutiskirjeen täytyy toimia mobiilissakin. Testaa kirjettä ja kehitä sitä, jos se ei tunnu toimivan.

Uutiskirje on monipuolinen työkalu, jos sitä osaa käyttää oikein. Seuraa asiakkaiden ostopolkuja ja tartu eri vaiheissa oleviin asiakkaisiin erilaisilla uutiskirjeillä. Muistuta, jos joku on ollut kiinnostunut tuotteesta, mutta lykännyt ostopäätöstä.

Varmista, milloin on paras hetki ottaa yhteyttä. Uutiskirjepalvelut tarjoavat analytiikkaa, johon kannattaa tutustua – tai viestisi jää muiden viestin jalkoihin!

Kuinka usein sitten uutiskirje pitäisi lähettää? Yhtä vastausta ei ole. Se riippuu täysin siitä, mitä tarkoitusta uutiskirjeesi palvelee. Jos tiedotat sen avulla, voi kirjeen lähettää vaikkapa muutaman kerran viikossa. Jos uutiskirje taas toimii yrityksen viestintäkanavana, saattaa jopa neljästi vuodessa lähetettävä posti olla tarpeeksi. Löydät oikean lähetystiheyden testaamalla.

 

Muista! Uutiskirjettä saa lähettää erikseen uutiskirjeen tilanneille ja sellaisille asiakkaille, jotka ovat ostaneet yritykseltä tuotteita tai palveluita viimeisen kahden vuoden aikana. Kuluttajalle on kuitenkin pitänyt kertoa kaupan yhteydessä markkinointiviestin lähettämisestä. Lisäksi uutiskirje pitää pystyä peruuttamaan helposti, ja tästä on kerrottava selvästi jokaisen postin yhteydessä. Uutiskirjeen tilanneiden osoitetietoja ei myöskään saa luovuttaa kolmansille osapuolille ilman lupaa. Katso kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta tarkat ehdot, joiden on täytyttävä, jotta sähköistä suoramarkkinointia saa lähettää. https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-asiakassuhde/suoramarkkinoinnin-kieltaminen/

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2017

2016

2015

Avainsanat

ostokäyttäytyminenyhteishenkikäytettävyyskoodaajalisäarvotuotekuvausomnichannelmikrodatakoodimarkkinointi