Näin perustat globaalin verkkokaupan!
Mutta mitä sinun tulisi verkkokauppiaana ottaa huomioon ennen kuin avaat ovet kansainväliseen verkkokauppabisnekseen?
Maksutavat
Tiesitkö, että ruotsalaiset eivät käytä verkkopankkia maksutapana verkkokaupassa?
Kansainvälisessä vertailussa meillä suomalaisilla on verkkokaupoissamme omia pieniä erikoisuuksiamme, jotka eivät käänny muihin kulttuureihin. Kun lähdemme tarjoamaan palveluitamme ulkomaille, on meidän paras tutustua heidän tapoihinsa ja tehdä verkkokauppaostamisesta ulkomaisille asiakkaillemme helppoa. Tämä tarkoittaa sitä, että kiinalaisille suunnatussa verkkokaupassa on mobiilimaksamisen oltava vaivatonta ja yhdysvaltalaisille on tarjottava erilaisten luottokorttien lisäksi PayPal-maksunvälittäjäpalvelua.
Verotus
EU:n veroalueen sisällä arvonlisävero toimii samalla tavalla jokaisessa valtiossa. Siksi EU-kansalaiselle on verotuksellisesti se ja sama ostaako hän tarvitsemansa tuotteen Saksasta vai Suomesta. Kun taas astumme EU:n rajojen ulkopuolelle, muuttuvat lait ja käytännöt. Esimerkiksi Yhdysvalloista ostoksensa tekevä asiakas voi ostaa tuotteen suomalaisesta verkkokaupasta arvonlisäverotta.
Teemme itse täällä Codaonella parhaillaan muutamalle kansainvälisille markkinoille pyrkivillä asiakkaalle verkkokauppaa ja olemme siksi saaneet pohtia miten voimme todentaa asiakkaan oikeuden ostaa tuotteita verotta. Parhain ratkaisu tällä hetkellä on yksinkertainen: tarkistamme toimitusosoitteen. Jos asiakas on ilmoittanut asuvansa EU:n ulkopuolella, mutta toimitusosoite on Bulevardilla, ostajalle soitetaan ja asia selvitetään ennen kaupan varmistamista.
Kieliversiot
On sanomattakin selvää, että suomenkielisellä verkkokaupalle ei kauppaa tehdä juurikaan rajojemme ulkopuolella. Mutta riittääkö pelkkä käännös englanniksi?
Valitettavasti ei. Me ihmiset olemme tapojemme orjia ja vaikka olisimme kuinka kielitaitoisia, tuppaamme luottamaan eniten omaa kieltämme käyttäviin kauppiaisiin. Euroopassa saksalaiset tekevät ostoksia saksankielisissä kaupoissa ja ranskalaiset ranskankielisissä. Aasian markkinoille on myös turha yrittää ilman kunnollisia käännöksiä paikalliselle valtakielelle.
Vaikka englanti on verkkokaupan yleiskieli ja jokainen verkkokauppa olisi hyvä kääntää englanniksi, on syytä muistaa, että kunnolliset käännökset tavoiteltavien markkina-aluiden omille kielille on paitsi hyvää asiakaspalvelua, myös erottautumistekijä. Mikäli kaipaat kääntäjää verkkokaupallesi, kysy meiltä lisää! Käytämme vain ammattitaitoisia, luotettavia kääntäjiä.
Kansainvälistyminen voi kuulostaa helpolta verkkokaupan välityksellä ja todellisuudessa ei se mitenkään mahdotonta ole. Ota kuitenkin selvää eri maiden välisistä kulttuurieroista ja kaupankäyntiä säätelevistä laeista ennen kuin lähdet takki auki maailman markkinoille.
Onnea maailmanvalloitukseen!
Arkisto
2018
2017
Marras
Loka
Syys
Elo
Webbiportaali on enemmän kuin tehokas verkkokauppa
Haastattelussa Codaonen myynnistä Laura Palmu
Blogiyhteistyö vaatii verkkokauppiaalta suunnitelmallisuutta
MyCashflow-kassaintegraatio helpottaa verkkokauppiaan arkea
Kolme syytä perustaa oma verkkokauppa
Kolme vinkkiä kömpelöön verkkokauppaan
Omnichannel on reaaliaikaista dialogia
Videot eivät ole tulevaisuutta vaan tätä päivää
Magento 1 tuki loppuu - mitäs nyt?
3 askelta kohti sosiaalista verkkokauppaa
Kolme syytä tutustua EU:n tietosuojauudistukseen
Kolme kovempaa SEO-knoppia
Codaonen verkkokauppa
Tammi
2016
3 asiaa, jotka blogiyhteistyötä suunnittelevan on hyvä muistaa
3 tärkeintä järjestelmää, jotka sinun pitäisi integroida verkkokauppaasi
Älä päästä asiakkaitasi valumaan verkkokaupasta kivijalkaliikkeisiin!
Livechatista virtuaalitodellisuuteen - pian kättelet asiakastasi verkkokaupassa
Verkkokauppias, laajenna rohkeasti Pohjoismaihin!
Oletko huomioinut nämä yksityiskohdat verkkokaupassasi?
Miten verkkokaupassa voi hyödyntää lisättyä todellisuutta?
Laadukas tuotekuvaus takaa kaupat verkossa
Kieliversio on helppo tapa kansainvälistää verkkokauppasi
Kolme vinkkiä, joilla ohjaat asiakkaat pois verkkokaupastasi
Mobiiliostamisen Suomi-Ruotsi-maaottelu: naapuri on edelleen parempi
Näin luot henkilökohtaisen suhteen verkkokauppasi asiakkaaseen
Codaonen verkkokaupan peruspaketti ennakoi tulevaisuuden kasvutarpeet
Codaonen matka utopistisesta suunnitelmasta huikeaan kasvuun
Mikrodata auttaa asiakasta löytämään tuotteesi
Helppokäyttöisyys kannattaa muistaa b2b-verkkokaupassakin
Mitä tehdä, kun verkkokaupan rajat tulevat vastaan?
Tällaisessa työpaikassa syntyvät maailman parhaat mobiiliverkkokaupat
Verkkokaupan mahdollisuudet maailmalla – miltä näyttää Kiinan markkina?