Hei 25 2017

Blogiyhteistyö vaatii verkkokauppiaalta suunnitelmallisuutta

Kaupallisen yhteistyön tekeminen bloggaajien kanssa houkuttelee verkkokauppiaita, syystäkin. Koska ala on vielä nuori, vaatii blogiyhteistyön aloittaminen huolellista suunnittelua.

Olemme antaneet jo pariin otteeseen ohjeita siitä, mitä blogiyhteistyötä suunnittelevan verkkokauppiaan tulisi ottaa huomioon. Jotta verkkokauppasi saisi kaiken hyödyn irti blogiyhteistyöstä, kannattaa sinun kiinnittää huomiota myös näihin kolmeen seikkaan ennen kuin otat yhteyttä kiinnostavaan bloggaajaan.

Haluaisimme myös huomauttaa, että vaikka puhumme tässä yhteydessä perinteisimmistä, tekstipohjaisista blogeista, pätevät samat säännöt vlogien (videoblogi) eli tubettajien kanssa tehtävään yhteistyöhön.

 

Bloggaaja on ammattikuluttaja, ei -mainostaja

Kun teet yhteistyötä blogin kanssa, et tee yhteistyötä mainosmaakarin tai viestintäasiantuntijan kanssa. Toki bloggaaja voi olla näitä molempia ammatiltaan, mutta blogin pitäjänä hän on yksityishenkilö, jonka rehellisestä mielipiteestä potentiaaliset asiakkaasi ovat kiinnostuneet.

Blogimaailmassa nousee aika ajoin keskustelua siitä, kuinka lukijat ovat ilmaisseet tyytymättömyytensä suosikkibloginsa muuttumisesta persoonattomiksi mainosalustoiksi ja yhteistyökumppaneiden mauttomaksi mielistelyksi. Pahimmillaan bloggaajat ovat menettäneet aktiiviset lukijansa jauhamalla tökeröitä, blogiin sopimattomia yhteistyökampanjoita rahankiilto silmissään.

Kun valitset yhteistyökumppania, valitse bloggaaja joka ei mielistele, vaan on valmis kertomaan rehellisesti verkkokauppasi plussat ja miinukset. Esimerkiksi bloggaaja DC Rainmaker testaa jatkuvasti erilaisia urheilukelloja ja sykemittareita kertoen lukijoilleen kattavasti tuotteen hyvistä ja huonoista puolista. DC Rainmakerin rehellisyys takaa, että lukijoiden saama tieto on aitoa eikä kelloja valmistavan yrityksen mainosmateriaaleista kopioituja. Lisäksi himourheilijan testeistä syntyy tuotekehitystä varten kallisarvoista lisätietoa.

 

Luvuilla on väliä, toisinaan

Kuinka monta viikottaista lukijaa blogilla pitää olla, jotta yhteistyö olisi verkkokaupallesi kannattavaa? Tätä sinun kannattaa miettiä ennen kaikkea sitä kautta kuinka paljon potentiaalisia asiakkaita tuotteellasi oikeasti on.

10 000 yksittäistä lukijaa kuukaudessa keräävä blogi voi olla oikein hyvä paikka tehdä yhteistyötä, jos tuotteesi aidosti kiinnostaa näin montaa ihmistä. Mutta jos myyt verkkokaupassasi niche-tuotteita, et välttämättä tee 10 000 silmäparilla mitään.

Panosta yhteistyöhön silloin bloggaajan kanssa, joka käsittelee toimialaasi ja jonka lukijoina on oikeasti potentiaalisia asiakkaita, vaikkakin lukijoita olisi vähemmän. Vaikka yksittäisen lukijan tavoittaminen voi tällöin olla suhteessa isompaan blogiin arvokkaampaa per silmäpari, et ainakaan niin sanotusti ammu ohi vaan teet markkinointitoimenpiteitä oikeasti verkkokauppasi kannalta arvokkaille asiakkaille.

 

Pitkäjänteisyys on valttia

Markkinoinnin parissa tiedetään, että kuluttaja ei yleensä ensimmäisestä kohtaamisesta osta markkinoimaasi tuotetta. Voi olla, että potentiaalisen asiakkaan on kohdattava tuotteesi kolmesti tai jopa seitsemän kertaa ennen kuin hän on valmis ostamaan sen.

Siksi on parempi, että panostat heti alkuun pitkäjänteiseen blogiyhteistyöhön, jolloin verkkokauppasi tulee aidosti tutuksi yhteistyöbloggaajasi lukijoille. Yksi maininta voi tuoda uusia kävijöitä sivullesi, mutta pitkäjänteinen, luotettavuutta henkivä yhteistyö tuo uusia ostajia. Pitkäaikainen yhteistyö blogin kanssa on yhtä kirjoitusta arvokkaampi sijoitus, mutta huolellisesti toteutettu yhteistyökampanja tuo lisäarvoa, joka näkyy verkkokaupassasi viivan alla.

 

Blogiala on vielä lapsenkengissä kun sitä vertaa vakiintuneisiin medioihin ja siksi monet siihen liittyvät moraaliset ja lailliset yksityiskohdat ovat ensikertalaiselle tuntemattomia. Vaikka blogiyhteistyön aloittaminen voi tuntua alkuun sekavalta, voi hyvin suunniteltu ja toteutettu yhteistyökampanja tuoda verkkokaupallesi korvaamatonta nostetta ja uusia asiakkaita. Oletko siis valmis ottamaan ensimmäisen askeleen kohti blogiyhteistyötä?

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015