Kes 29 2017

Näin verkkokauppa pelillistetään

Pelillistämisestä on höyrytty jo parikymmentä vuotta. Yksinkertaisuudessaan se tarkoittaa sitä, että jostain tehdään vähän tavallista kiinnostavampaa pelillisin elementein. Pelillistetty verkkokauppa koukuttaa asiakkaat – siksi pelielementit sopivatkin verkkokauppaan kuin nenä päähän!

Kun käyt juoksulenkillä, puhelimeesi asennettu kuntoilusovellus kerää tietoa siitä, missä juokset. Lenkin jälkeen voit tarkastella, kuinka nopeasti juoksit ja millaisessa maastossa. Voit jakaa urheilusuorituksesi suoraan someen tai saada vaikka henkilökohtaista palautetta.

Kotiisi ruokaa tilatessa, kerrytät pisteitä, joilla saat seuraavalla kerralla pizzasi vähän halvemmalla. Kun ystäväsikin käyttää samaa ruoankuljetuspalvelua, sinuakin palkitaan! Saatte kaverisi kanssa molemmat tuntuvat alennukset.

Jos nämä ovat tuttuja juttuja, tiedätkin jo oikeastaan, mistä gamificationista eli pelillistämisestä on kyse. Jokainen meistä on törmännyt siihen. Maailman ensimmäinen pelillistämisen professori, viime vuoden lopulla aloittanut Juho Hamari kertoi Ylen jutussa, että pelillistämisestä on tullut niin arkinen ilmiö, että välillä sitä on jo vaikea tunnistaa.

Palkintoja, aarteenetsintää ja vierityspalkki

Kiinan suurimpiin verkkokauppoihin kuuluva Jindong eli JD.com on onnistunut verkkokauppansa pelillistämällä tekemään ostamisesta koukuttavaa viihdettä. Miten se onnistuu?

Verkkokaupan pelillistäminen lähtee pienistä asioista. Asiakas voi kerryttää ostoksillaan pistesaldoa ja edetä tasolta toiselle. Pisteillä tai tasoilla saa etuuksia, alennuksia tai jotain muuta kutkuttavaa, mihin ei muuten pääsisi käsiksi.

Verkkokauppa voi myös kannustaa asiakkaitaan kirjoittamaan arvioita, kertomaan käyttökokemuksia tai jakamaan kuvia ostetuista tuotteista. Jokaisesta julkisesta arviosta, kirjoitetusta käyttökokemuksesta tai jaetusta kuvasta palkitaan tietenkin pisteillä. Jos käyttämäänsä verkkokauppaa suosittelee vielä kaverilleen, saa lisää pisteitä tililleen. Tilille ropisevat pisteet voi käyttää verkkokaupan sisällä tai yhteiskumppanien kanssa sovitusti. Tämä sitouttaa asiakkaan verkkokauppaan ja tekee koko asioimiskokemuksesta hauskemman.

Pelillistämistä voisi olla myös koko ostotoimenpiteen asiakasta seuraava vierityspalkki, joka kertoo, missä vaiheessa ostotoimenpidettä mennään. Vierityspalkin ansiosta ostamisesta tulee alun, keskivaiheen ja lopun sisältävä minitarina.

Entä miltä kuulostaisi verkkokauppa-alennuksen yhteyteen liitetty laskuri, joka kertoo, kuinka kauan on vielä aikaa ostaa himoitsemansa tuote? Tai verkkokaupassa järjestetty aarteenetsintä, jossa vain harvat löytäisivät piilotetut helmet? Näinkin verkkokauppoja on pelillistetty.

Millainen pelillistetystä verkkokaupasta sitten muodostuukaan, tärkeintä on, että se antaa kuluttajalle mahdollisuuden olla aktiivinen ostotoimenpiteensä ajan. Kukapa ei haluaisi, että arkinen ostotoimenpidekin olisi hauska ja kutkuttava kokemus? Ja mikä tärkeintä, tällaisen kokemuksen jälkeen kuluttaja palaa yhä uudestaan siihen vähän muita jännittävämpään kauppaan.


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

konsultaatiokesäkäytettävyyshintamobiilikäyttäjälähtöisyysUudet nettisivutCodaoneliiketoimintablogi