Kes 16 2017

Kolme vinkkiä kömpelöön verkkokauppaan

Jos tarjottu palvelu, tuote tai laatu ei kelpaa asiakkaille, voi asiakas viedä rauhassa rahansa toisaalle. Tämä ajattelu saattaa sopia pienen kylän ainoan kivijalkaliikkeen palvelumotoksi. Mutta verkossa asiakkaan tarpeita on kuunneltava tarkkaan.

Nopeatempoisessa maailmassa pienet yksityiskohdat vaikuttavat siihen ostavatko hyvään palveluun tottuneet asiakkaat lopulta ostoskoriin keräämät tuotteet. Tässä kolme pientä yksityiskohtaa, jotka erottavat kömpelöt verkkokaupat asiakkaansa huomioivista kilpailijoista.

 

Älä välitä verkkokaupan latausajasta

Muistatko millä nopeudella verkkosivut latautuivat 1990-luvun puolivälissä? Kun katsoo osaa uusista verkkokaupoista, tulee väistämättä mieleen ovatko niiden tekijät oppineet verkkokauppojen käytettävyydestä mitään parissakymmenessä vuodessa.

Internetissä muutamalla sekunnilla on väliä. Vaikka verkkokauppasi tarjoaisi alasi laadukkaimpia tuotteita parhaaseen hintaan, eivät ihmiset jää odottamaan hitaasti latautuvan sivun äärelle vaan vievät rahansa toisaalle. Lisäksi hakukoneet rankaisevat hitaasti latautuvia sivuja huonommalla hakukonenäkyvyydellä.

Hidas lataus on etenkin mobiilissa verkkokauppojen helmasynti. Mobiiliostamisen suosion nousun vuoksi mutkattomaan mobiiliostamiseen panostavat verkkokaupat menestyvät kilpailijoitaan paremmin.

 

Älä tarjoa inhimillistä navigointia

Verkkokaupassa navigoinnin pitäisi olla asiakkaalle helppoa. Jos yhden tuotteen löytäminen vaatii yli kourallisen klikkauksia, ei asiakkaan kärsivällisyys riitä löytämään eli lopulta ostamaan koko tuotetta.

Panosta kunnolliseen sisäiseen etsintään. Yllättävän monet verkkokaupat ovat unohtaneet, että hyvät etsintätyökalut vievät asiakkaat näppärästi heitä eniten kiinnostavien tuotteiden äärelle eli tuovat sinulle verkkokauppiaana kauppaa.

 

Älä säästä lunastamatta jääneitä ostoskoreja

Ostoskori on asiakkaan näkökulmasta verkkokauppasi tärkein väline. Sinun tavoitteenasi verkkokauppiaana on, että asiakas myös ostaa ostoskoriin laittamansa tuotteet.

Jokainen verkkokauppias tietää, että osa asiakkaista jättää ostokset tekemättä vaikka ovat aloittaneet ostoskorin täyttämisen. Voi olla, että asiakkaan palkkapäivä on vasta viikon kuluttua tai työmatkalla mobiililaitteellaan ostoskoria täyttävä asiakas huomaa kesken maksutapahtuman jättäneensä maksukorttinsa kotiin. Tarjoa asiakkaille mahdollisuus tallentaa ostoskori, jotta he voivat palata tekemään keskeneräiset ostoksensa loppuun heille paremmalla ajalla. Jos he jättävät sähköpostiosoitteensa sinulle ostoskorin tallentamista varten, voit lähettää heille sopivan ajan kuluttua muistutusviestiä keskeneräiseksi jääneestä ostoksesta.

 

Mistä sitten tiedät onko verkkokauppasi kömpelö? Asetu asiakkaasi asemaan ja kokeile miltä tuntuu käyttää verkkokauppaasi. Löydätkö helposti etsimäsi tuotteet ja tuntuuko ostaminen samanaikaisesti sekä luotettavalta että luontevalta? Jos vastaus on ei, on aika päivittää verkkokauppasi kömpelöstä käteväksi.


Arkisto

2017

2016

2015

Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi