Tou 26 2017

Omnichannel on reaaliaikaista dialogia

Omnichannel on tulikuuma termi, jota parhaillaan viljellään kuin mansikoita Suonenjoella. Mutta mitä omnichannel tarkoittaa ja mitä konkreettista hyötyä siitä on verkkokauppiaalle?

Käytännössä omnichannel tarkoittaa sitä, että eri kanavat keskustelevat saumattomasti keskenään. Oli kyse sitten terveydenhuollosta, pankista tai verkkokaupasta, tavoitteena on että asiakkaan asiointi on kaikissa kanavissa mahdollisimman mutkatonta.

Monella verkkokaupalla on itse verkkokauppasivun lisäksi muita myyntikanavia, kuten kivijalkaliike ja mobiiliapplikaatio. Näiden kanavien välissä liikkuvan asiakkaan saumaton palvelu lisää asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta sekä lopulta kauppaa.

Mutta mitä konkreettista hyötyä omnichannelista on verkkokauppiaalle?

 

Tiedät, mitä asiakas osti viime kesänä

Mikään ei ole niin turhauttavaa kuin kertoa asiansa ensin myyjälle A ja myöhemmin toistaa aiemmin kertomansa myyjälle B. Omnichannelin henkeen rakennettu myyntiputki helpottaa asiakaspalvelua tarjoten myyjälle mahdollisuuden nähdä asiakkaan palveluhistoria.

Jos asiakaspalvelijalla on nähtävissä vaikka asiakasnumerojärjestelmän kautta asiakkaan eri kanavista muodostunut ostohistoria, voi hän palvelutilanteessa ennakoida asiakkaan toiveita ja kysymyksiä. Tämä tehostaa asiakaspalvelua ja voi parhaassa tilanteessa tuottaa lisämyyntiä.

 

Monta kanavaa, yksi raportti

Omnichannel helpottaa paitsi asiakkaan, myös kauppiaan elämään. Me täällä Codaonella työstämme yhteistyökumppanimme Tehdenin kanssa omnichannel-ratkaisua, jonka avulla Magento-alusta voidaan integroida vahvasti kassajärjestelmän kanssa.

Integraatio mahdollistaa muun muassa liiketoiminnan raporttien yhdistämisen. Esimerkiksi kun inventaario- ja myyntiraportit saadaan monista myyntikanavista ajettua saman järjestelmän kautta, säästävät verkkokauppiaat arvokasta, kirjanpitoon aikaisemmin käyttämäänsä työaikaa. Verkkokaupan ja kassan vahva integraatio ei ole varsinaisesti uusi juttu, mutta kohtuullisen budjetin ratkaisut pienille tai aloittaville verkkokaupoille ovat tähän asti olleet kiven alla.

Jos Magenton ja kassajärjestelmän integraatio kiinnostaa enemmän, niin ota meihin yhteyttä soittaen 358 75 3251150 tai sähköpostilla juhani@codaone.fi!

 

Hyvästit ei-oolle

Mikään ei haittaa myyntiä niin kuin tavaran loppuminen kesken. Se, että asiakkaan kivijalkaliikkeestä etsimiä kuulalaakereita olisi vielä jäljellä verkkokaupassa ei lämmitä, jos asiakas tai myyjä ei sitä tiedä.

Mikäli kivijalkaliikkeessä ovat kuulalaakerit loppuneet, voi asiakas myymälässä olevan päätteen kautta tarkistaa kuinka paljon kuulalaakereita on juuri sillä hetkellä verkkokaupassa. Huolellisen omnichannel-suunnittelun avulla tieto on reaaliaikaista ja tuotteen voi tilata näppärästi joko kotiin tai liikkeeseen.

Mikäli asiakas on taas tekemässä ostosta verkossa ja kuulalaakerit ovat verkkokaupasta loppuneet, voi hän saumattomasti keskenään keskustelevien kanavien kautta tarkistaa kuinka monta kuulalaakeria on kivijalkamyymälässä samalla hetkellä. Jos kuulalaakereita löytyy vielä kivijalasta, voi asiakas tilata sen verkkokaupan tapaan liikkeestä. Omnichannelin kautta asiakkaalle on mahdollista antaa tilaisuus myös varata hyllyssä oleva kuulalaakeri ja noutaa sen itsenäisesti.

 

Omnichannel-ajattelu kasvaa ja syystä. Paineet kaupanalalla nousevat jatkuvasti eikä suomalaisilla kauppiailla ole välttämättä mahdollisuutta kilpailla aasialaisia verkkokauppoja vastaan hinnoilla. Silloin tärkeäksi kilpailuvaltiksi nousee asiakastyytyväisyys. Koska teknologia mahdollistaa asiakkaiden huomioinnin entistä saumattomammin, kannattaa jokaisen verkkokauppiaan panostaa hyvään asiakaskokemukseen. Miten on, onko sinulla varaa menettää asiakkaasi paremmin palveleville verkkokaupoille?

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

rekrypelillistäminenverkkosivukäyttäjälähtöisyyskehittäminenyhteishenkiyritysblogiyhteistyötilastoSEO