Huh 25 2017

3 askelta kohti sosiaalista verkkokauppaa

Suositteluja, parhaita vinkkejä ja kauppiaan kuulumisia. Parhaassa tapauksessa asiointi kivijalkaliikkeissä on sosiaalinen kokemus. Miksi ostosreissu ei voisi olla sitä myös verkkokaupassa?

Historiallisesti kaupankäyntiin on aina kuulunut sosiaalinen toiminta. Ostoksia tekevät ihmiset ovat halunneet kuulla miten tuotetta käytetään, mitä mieltä muut asiakkaat ovat olleet siitä ja mitä uutuuksia kauppias on mahdollisesti ottamassa pian valikoimiinsa.

Suomalaiset verkkokaupat ovat liian usein rakennettu staattisiksi näyttelytiloiksi, jotka eivät kannusta, saati tarjoa tilaa sosiaalisuudelle. Tämä on hullunkurista, sillä ihmiset ovat kiinnostuneita toistensa mielipiteistä. Meistä jokainen on verkkokaupassa ostoksia tehdessään lukenut muiden asiakkaiden kokemuksia tuotteista, joita olemme aikeissa ostaa.

Koska me Codaonella haluamme suomalaisten verkkokauppojen kehittyvän aina parempaan suuntaan, keräsimme kolme vinkkiä joilla teet verkkokaupastasi sosiaalisemman.


Anna tilaa arvosteluille

Ihmiset puhuvat internetissä myymistäsi tuotteista, halusit sitä tai et. Siksi on pelkästään reilua tarjota heille verkkokauppaan alusta, jossa he voivat keskustella tuotteistasi. Hyvä asiakasarvostelu voi olla tehokkaampi myyntivaltti kuin tuotteen alkuperäinen mainosteksti. Arvosteluiden lukeminen myös kasvattaa asiakasymmärrystäsi.

Sanallisten arvosteluiden lisäksi voit pyytää asiakkaita antamaan esimerkiksi tähtiä ostamilleen tuotteille. Näin uudet asiakkaat näkevät nopealla vilkaisulla mitä aikaisemmin tuotteen ostaneet ovat olleet siitä mieltä.

Entä jos jokin myymäsi tuote saa jatkuvasti huonoja arvosteluja? Pitäisikö palautteita siivota paremman mielikuvan saavuttamiseksi? Asiattomat tekstit on tietysti syytä poistaa, mutta aidosta kritiikistä on hyvä ottaa opikseen.

“En poistaisi huonoja arvosteluja vaan poistaisin sen huonon tuotteen myynnistä. Huono tuote valikoimissa antaa verkkokaupalle huonoa mainetta,” neuvoo Codaonen toimitusjohtaja Juhani Haapala.


Valjasta sosiaalinen media hyödyksi

Eikö olisi mahtavaa, jos hyvä arvostelu leviäisi myös verkkokauppasi ulkopuolelle? Se on täysin mahdollista! Facebook mahdollistaa kommentoinnin upottamisen siten, että kun asiakkaasi kommentoi tuotettasi Facebook-profiilinsa kautta, näkevät myös hänen kaverinsa tämän kommentin. Lisää vielä täkyksi alekuponki jokaiselle somessa suosittelun tehneelle seuraavaa ostosta varten ja sitoutat heidät samalla sekä suosittelijoiksi että palaamaan ostoksille verkkokauppaasi.

Tässä kohtaa on kuitenkin huomioitava, että osa ihmisistä antaa palautetta mieluiten anonyymisti. Siksi olisi suotavaa, että tarjoat verkkokaupassasi sekä mahdollisuuden some-kommentointiin että nimettömään palautteen antamiseen.


Osallistu itse keskusteluun

Oletko miettinyt, että kertoisit asiakkaillesi omasta arjestasi verkkokauppiaana? Ihmiset rakastavat nähdä mitä kulisseissa tapahtuu. Kerro mitä verkkokauppaasi on seuraavaksi tulossa, mitkä ovat kauden suosikkituotteitasi, millaista verkkokauppiaan arki oikeasti on ja mistä sinä ammennat inspiraatiota.

Näppärin alusta tälle on verkkokaupassa toimiva blogi. Blogit ovat myös erinomaisia SEO-työkaluja ja parhaimmassa tapauksessa ohjaat sen avulla uusia asiakkaita verkkokauppaasi. Muista kuitenkin, että jos perustat blogin, pidät sen myös sosiaalisena. Anna ihmisille mahdollisuus kommentoida kirjoituksiasi ja vastaa heidän esittämiin kysymyksiin. Aktiivinen, sosiaalinen blogi kerää verkkokauppasi ympärille uskollisen asiakaskunnan ja tekee sinusta mielipidevaikuttajan omalla alallasi.

Sosiaalinen verkkokauppa viestittää asiakkaillesi ettet pelkää kritiikkiä vaan panostat asiakaspalveluun ja kuuntelet asiakkaittesi huolia sekä toiveita aktiivisesti. Ihmisillä on tarve puhua ja jos he eivät voi puhua tuotteistasi sivuillasi, puhuvat he tuotteistasi paikoissa, joihin sinulla ei välttämättä ole pääsyä.

Miten on, otatko sinä osaa asiakkaidesi käymään keskusteluun?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

liiketoimintamobiiliostaminenvideochatmagentomikrodatakäyttökokemusprosessittietosuojahintaGoogle