Maa 31 2017

Analytiikka paljastaa mistä asiakkaasi tulevat

Tiedätkö miten asiakkaasi liikkuvat verkkokaupassasi? Entä millä laitteilla he selaavat kauppaasi?

Eräs asiakkaamme hoksasi, ettei hän tiennyt kuinka paljon hänen palveluaan käytetään mobiilisti. Vaikka suosituksemme on, että jokainen verkkokauppa panostaisi mobiilioptimointiin, on olemassa palveluita joita ei vielä käytetä laajasti pöytäkoneiden ulkopuolelta. Suosittelimme, että hän tarkistaa asian Google Analyticsista.

Verkkokaupan kehittämistä on aina syytä johtaa tiedolla. Mutu siitä, miten asiakkaat oikeasti käyttäytyvät verkkokaupassasi ja mistä he ovat sinne tiensä löytäneet eivät riitä silloin kun pitäisi tehdä rahallisesti vaativia panostuksia.

Mutta mitä kaikkea analytiikkatyökalut voivat verkkokauppiaalle kertoa?

 

Miten asiakkaasi käyttäytyvät

Kun näet kuinka moni asiakas on täyttänyt ostoskorin ja lopulta ostanut keräämänsä tuotteet, paranee asiakasymmärryksesi. Jokaisessa verkkokaupassa on väistämättä kävijöitä, jotka valitsevat tuotteita niitä lopulta ostamatta. Nämä henkilöt voivat olla uusia, potentiaalisia asiakkaita, jotka testaavat verkkokauppasi toimintaa palatakseen myöhemmin ostoksille.

Toisaalta jos prosentuaalisesti suuri osa ostoskoreista jää maksamatta, voi tämä tarkoittaa, että verkkokaupassasi on jotain kehitettävää. Analytiikkatyökalun avulla näet hylätäänkö korit esimerkiksi ostajan tunnistautumisen vai maksusivun kohdalla. Tällä tiedolla osaat tarttua asiakkaittesi käytöksen osoittamaan heikkouteen verkkokaupassasi.

 

Mitä laitteistoa asiakkaasi käyttävät

Analytiikkatyökalut paljastavat mitä laitteita asiakkaasi käyttävät.

Muutamalla napin painauksella mobiilikävijöiden määrää pohtineelle asiakkaallemme selvisi kuinka moni on avannut hänen verkkokauppansa pöytäkoneella. Kun lukujen kehittymistä oltiin seurattu jokunen kuukausi, oli hänen helppo päättää mobiiliominaisuuksiin käytettävistä resursseista.

 

Mistä asiakkaasi tulevat

Analytiikan avulla saat hyvän käsityksen siitä mistä asiakkaasi ovat sivullesi tulleet. Pikaisella vilauksella näet ovatko asiakkaasi löytäneet sinut viittauksien, hakusanojen vai mainonnan kautta ja kuinka suuri osa kävijöistä osaa tulla kauppaasi ns. suoraan ilman hakukoneiden apua.

 

Analytiikkatyökaluja on useita, mutta esimerkiksi aikaisemmin mainitsemamme Google Analytics on näppäränä ja maksuttomana hyvä väline aloittaa. Muutamaan Analyticsin ominaisuuteen tutustumalla pääset näkemään mitä mieltä asiakkaasi oikeasti ovat verkkokaupastasi ja missä kohtaa verkkokauppaasi tulisi kehittää.

Tärkeintä verkkokauppiaalle analytiikasta on tietää, että hänen on mahdollista seurata jopa reaaliaikaisesti asiakkaitaan ja tehdä tämän tiedon pohjalta kaupan kehitykseen liittyviä päätöksiä. Ja koska tämä kaikki tieto on saatavilla ilmaiseksi, ei kenelläkään ole oikeata syytä olla tietämätön asiakkaiden käyttäytymisestä.

Oletko sinä vielä seurannut miten verkkokauppaasi oikeasti käytetään?




Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

arvostelutkonsultaatiovirtuaalitodellisuusmobiilimaksaminenphpblogiyhteistyöKiinaUudet kotisivutmobiilikivijalkaliike