Hel 24 2017

Näin rakentui Suomen Liikekirjojen verkkokauppa

Miten syntyi verkkokauppa, joka nosti johtamisen ja esimiestyön koulutuksiin sekä alan kirjallisuuten keskittyneen Suomen Liikekirjat heti toimintansa alusta asti samalle viivalle jo markkinoilla olevien muiden toimijoiden rinnalle?

Kun Suomen Liikekirjat tarvitsi tuotteilleen oman myyntikanavan jälleenmyyjiensä rinnalle, oli yhtenä perusedellytyksenä, että tuleva kauppapaikka olisi täysin omassa hallinnassa. Monien vaihtoehtojen jälkeen päädyttiin, että liiketoiminnallisesti paras ratkaisu olisi perustaa oma verkkokauppa. Kun päätös verkkokaupan perustamisesta oli tehty, alkoi pohdinta sen toteuttamistavasta. Toimitusjohtaja Hannu Palmun mukaan potentiaalisia vaihtoehtoja löytyi riittävästi.

Yksi vaihtoehto oli rakentaa verkkokauppa hyvin pitkälti itse, jonkin olemassa olevan kauppapaikkapohjan päälle. Onneksi ei sitä valintaa tehty, sillä emme olisi mitenkään saaneet toteutettua järkevästi prosessin aikana esiin tulleita laajennustoiveitamme.

 

Codaone oli tuttu jo entuudestaan, sillä olemme rakentaneet myös Suomen Liikekirjojen emoyhtiön verkkosivut. Yhteinen sävel löytyi Palmun mielestä helposti:

Vaikka Codaone oli silloin pieni, oli luottamus vahva ja yhteinen kemia löytyi helposti. Molemmat olimme yrityksinä kasvuhakuisia ja ajatuksemme liiketoiminnan kehittämisestä osuivat mainiosti yhteen. Lisäksi Codaonen esittämä ajatusmalli kaupan teknisestä toteutuksesta oli samansuuntainen kuin itselläni.

 Ajatusmallimme kohtasivat monesti toisensa vielä verkkokaupan rakennusprojektin aikana. Sekä meillä Codaonessa että Suomen Liikekirjoissa annetaan arvoa ajan kanssa tehdylle huolelliselle suunnittelutyölle ja hyvään asiakaskokemukseen.

 

Kuten jokaisessa prosessissa, myös tässä tuli esiin omia haasteitaan, joita ei oltu osattu ennakoida. Suomen Liikekirjojen aikaisemmin tekemät suunnitelmat verkkokaupan rahtikuluista muotoutuivat verkkokaupan rakentumisen myötä uuteen malliin. Pienten yksityiskohtien viilaamisesta huolimatta Suomen Liikekirjojen verkkokauppa rakentui varsin mallikkaasti:

Aikataulu ja budjetti piti, mikä on harvinaista IT-hankkeissa. Vanhojen kokemusten kautta oli monenlaisia odotuksia siitä, mitähän tästä tulee. Mutta oli mukavaa todeta matkan varrella, että tässä mennään oikeaan suuntaan koko ajan. Kehityspalavereissa tuli aina uusia ideoita siitä, mitä voisimme jatkossa tehdä. Meillä oli ensin projekti, mutta hyvin pian se muuttuikin prosessiksi, kuvailee Palmu.

 

Suomen Liikekirjojen verkkokauppa on nyt ollut tovin avoinna ja erityisalaan panottava kauppa on saanut oikein hyvän vastaanoton. Myös myynti on lähtenyt hyvällä mallilla liikkeelle. Millaisia neuvoja Hannu Palmu antaisi nyt verkkokauppiaana toisille verkkokauppaa suunnitteleville yrittäjille?

On hyvä miettiä, miksi haluaa perustaa verkkokaupan. Liian moni on todennut, että se nyt vaan pitää olla. Lopputulema on sen mukaista ja asiakkaiden kokemukset ties mitä. Kannattaa miettiä liiketoimintatavoitteet ja miten verkkokauppa tukee yrityksen brändiä ja arvoja. Parhaimmillaan verkkokauppa ei ole vain kauppa, vaan kokonaan uuden liiketoiminnan käynnistäjä.


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015