Tam 16 2017

Vuodesta 2017 tulee verkkokauppojen vuosi

Näin vuoden vaihduttua useat yrittävät ennustaa, mitä tulevana vuonna tapahtuu. Me täällä Codaonessa emme kurkistaneet kristallipalloon, vaan katsoimme tarkasti viime vuoden aikana tekemiämme projekteja.

Teimme viime vuonna todella hienoja projekteja. Näiden projektien perusteella uskallamme väittää että nämä kolme trendiä dominoivat verkkokauppoja vuonna 2017.

 

Verkkokauppojen sisällöt monipuolistuvat

Vuonna 2017 tulemme näkemään entistä erikoisempia verkkokauppoja, sillä ostaminen siirtyy kaikilla osa-alueilla verkkoon. Käytännössä kaikki mitä voidaan myydä tulee alkavan vuoden aikana myyntiin verkkoon.

Liioittelua? Tuskin! Esimerkiksi viime vuonna me Codaonessa teimme verkkokauppoja teollisuuskylmäkoneiden sekä polttoaineen myyntiä varten. Tulemme aivan varmasti näkemään vuonna 2017 entistä monipuolisempia verkkokauppoja.

 

Parempia prosesseja

Verkkokauppojen prosesseja tullaan kehittämään entistä tehokkaammiksi alkavana vuonna. Prosesseista tullaan puhdistamaan ylimääräisiä, tarpeettomaksi jääneitä osia. Tämän ansiosta sekä ostamisesta että myymisestä tulee verkossa helpompaa.

Yhtenä hyvänä esimerkkinä ovat viime vuoden aikana tekemiemme integraatioiden määrä. Olemme muun muassa integroimalla toiminnanohjausjärjestelmiä osaksi verkkokauppaa helpottaneet useiden verkkokauppiaiden työtaakkaa.

Työpaikkojen puolesta ei kuitenkaan tarvitse tehostamisen kohdalla pelätä. Verkkokaupassa työt eivät koskaan lopu, vaikka turhia, oikealta työltä aikaa vieviä toimintoja on mahdollista poistaa. Tehokkaammat prosessit jättävät verkkokaupan työntekijöille enemmän aikaa esimerkiksi asiakaspalveluun.

 

Asiakaspalvelusta tulee verkkokaupan kuninkuuslaji

Suomalaiset ovat hitaasti, mutta varmasti siirtymässä verkkokauppojen vakiasiakkaiksi. Sitä mukaan mitä enemmän ihmiset ostavat verkosta, kovenevat heidän vaatimuksensa verkkokauppaa kohtaan. Yksi asia, jossa verkkokauppojen on petrattava päihittääkseen ostoskeskusten imu, on asiakaspalvelu.

Asiakkaat tahtovat ketterää ja ajantasaista palvelua, mielellään juuri siinä kanavassa missä he itse asioivat. Asiakaspalvelun omat sähköpostit ja puhelinnumerot eivät riitä enää nykyaikaiselle kuluttajalle. Onneksi verkkokaupoille on tarjolla runsaasti erilaisia työkaluja, joilla he voivat parantaan asiakaspalveluaan.

“Vuonna 2017 videochat tulee varmasti yleistymään asiakaspalvelussa. Videochatin kohdalla nähdään kyllä vielä haasteita, mutta ensimmäiset isot askeleet otetaan ehdottomasti tämän vuoden puolella”, ennustaa Codaonen toimitusjohtaja Juhani Haapala.

Lue lisää verkkokaupan asiakaspalvelun työkaluista blogipostauksestamme marraskuulta.

 

Vuoden 2016 aikana kohistiin runsaasti virtuaalitodellisuuden läpilyönnistä. Uskomme, että virtuaalitodellisuus voi olla osa arkipäiväämme jo vuosikymmenen kuluttua, mutta vuonna 2017 emme tule vielä suuria muutoksi VR:n suunnasta näkemään. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että virtuaalitodellisuus vaatii tällä hetkellä hyvin tehokasta rautaa taakseen pyöriäkseen hyvälaatuisena. Tämän tasoisia laitteita ei vielä ole kuluttajakäyttöön kuluttajaystävälliseen hintaan tarjolla.

Mitä mieltä olet, ovatko ennusteemme tulevan vuoden trendeistä mielestäsi utopiaa? Vai uskotko laillamme, että tulemme näkemään parempia prosesseja, sujuvampaa asiakaspalvelua ja monipuolisempia verkkokauppoja vuonna 2017?

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

magentoLaadukkaat kotisivutSkaalautuvat verkkosivutkansainvälisyysyhteishenkikäyttökokemusKiinaphpSEOlisäarvo