Jou 21 2016

3 asiaa, jotka blogiyhteistyötä suunnittelevan on hyvä muistaa

Bloggaajat ovat aikamme vaikuttajia, myös kaupallisessa mielessä. Verkkokaupoille blogiyhteistyö avaa ovet uuteen, sosiaalisempaan tapaan kohdata uusia asiakkaita.

Kirjoitimme syyskuussa siitä, miten blogiyhteistyössä pääsee alkuun. Mutta mitä verkkokauppiaan pitäisi ottaa huomioon ennen kuin hän lähestyy itseään kiinnostavaa bloggaajaa?


Työstä on maksettava, myös bloggaajalle

Vuosikymmen sitten blogit olivat vielä kirjoittajillensa harrasteita, julkisia päiväkirjoja, joiden sisältö saattoi olla tajunnanvirtaa ja julkaisutahti epäsäännöllistä. Kuka sellaisessa ympäristössä näkymisestä olisi maksanut?

Bloggaaminen on nyttemmin ammattimaistunut. Blogi, joka kerää tuhansia yksittäisiä lukijoita kuukaudessa ja jossa on säännöllistä, laadukasta julkaisutoimintaa ei ole bloggaajalle “pelkkä päiväkirja”. Tämänkaltaisen blogin kirjoittaja tuskin lähtee edes keskustelemaan yhteistyömahdollisuuksista, jos heille tarjotaan korvaukseksi t-paitaa, parinkympin lahjakorttia tai sitä surullisenkuuluisaa näkyvyyttä.

No mitä bloggaajalle sitten pitäisi maksaa? Koska blogipuolelle ei ole vielä syntynyt yhtenäisiä suuntaviivoja hinnoista, ei tähän ole mitään tyhjentävää vastausta. Yleensä isommasta työstä pitää maksaa enemmän ja suosittuihin blogeihin olisi tunkua enemmän. Valeäiti avasi omassa blogiyhteistyötään käsittelevässä bloggauksessaan aihetta. Hänen mukaansa keskisuuren blogin kanssa tehtävään yhteistyöhön kannattaa varata minimissään tuhat euroa.

 

Älä sorru piilomainontaan

Monen kauppiaan egoa varmaan hivelee ajatus, että suosittu mielipidevaikuttaja löytää itsenäisesti kauppiaan tarjoaman tuotteen, ihastuu siihen ja suosittelee sitä laajalle verkostolleen ilmaiseksi. Tämänkaltainen viesti varmasti myisi paremmin kuin blogiyhteistyöksi merkitty postaus?

Piilomainonnan harjoittaminen ei tee hyvää sinun eikä bloggaajan maineelle. Etenkään koska se on laitonta. Kuluttajalla on oikeus tietää milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisen hyödyn saavuttamiseksi.

Kerro siis suoraan, että yhteistyönne on kaupallista toimintaa. Avoimuus ei koskaan mene hukkaan vaan se antaa sekä verkkokaupastasi että yhteistyötä kanssasi tekevästä bloggaajasta rehellisen kuvan.

 

Hyödynnä sosiaalisuus

Blogit ovat sosiaalista mediaa. Bloggaaja on eri tavalla vuorovaikutuksessa lukijakuntansa kanssa kuin esimerkiksi aikakausilehtien toimittajat. Blogeja kommentoidaan ja kommenttikentissä käy usein vilkasta keskustelua.

Kun olet ryhtynyt blogiyhteistyöhön, seuraa kommentointia, jota käydään sinun verkkokauppaasi käsittelevissä artikkeleissa. Voit saada kommenteista irti jotakin sellaista, mitä jo olemassa olevat asiakkaasi eivät sinulle anna. Blogin lukijoilta voi esimerkiksi tulla kehitysehdotuksia verkkokauppaasi sekä ideoita uusista tuotteista joita voisit ottaa myytäväksi.

Hyvä blogiyhteistyö vaatii tarkkaa suunnittelua sekä molempien osapuolien sitoutumista yhteisiin pelisääntöihin. Koska blogiyhteistyö on vielä lapsenkengissä, kannattaa jokaisen blogiyhteistyötä pohtivan yrityksen edetä asiassa rauhallisesti ja avoimin mielin.

Ensiaskeliaan ottavaa blogiyhteistyökenttää ei kuitenkaa ole syytä vieroksua. Nyt jos koskaan on verkkokauppiailla mahdollisuus olla mukana rakentamassa uutta, sosiaalisempaa tapaa tehdä vaikuttajamarkkinointia. Onko teidän verkkokaupallanne varaa jäädä pois blogiyhteistyön kehityksen kelkasta?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

asiakaskokemushintakansainvälisyysjouluGooglesisäinen hallintahenkilökohtaisuusJiramikrodatahenkilöstö