Mar 28 2016

Meidän tuotteita ei voi myydä verkkokaupassa!

Verkkokaupoissa voidaan hyvin myydä kosmetiikan, sisustustavaran ja viihde-elektroniikan kaltaista kuluttajille suunnattua tavaraa. Mutta kun kyse on arvokkaista B2B-kaupoista, on ajatus verkkokaupasta naurettava. Vai onko?

Me Codaonella teemme jatkuvasti verkkokauppoja B2B-puolelle. Useat asiakkaistamme ovat alansa pioneereja ja he ovat rohkeasti perustaneet verkkokaupan alalle, jossa sellaista ei ole aiemmin ollut.

Kokosimme kolme yleisintä väitettä, joita B2B-puoli on meille esittänyt kun olemme ehdottaneet heille verkkokaupan perustamista. Oletko sinäkin jäänyt joskus kiinni seuraavista väitteistä?


Meidän tuotteitamme ei voi myydä verkossa

Verkkokaupoissa myydään B2B-puolella tällä hetkellä kaikenlaista aina insinöörisuunnittelusta polttoaineeseen. Asiakkaat voivat verkkokaupassa esimerkiksi suunnitella tilaamaansa rakennelman valmiiksi ja suunnittelun edetessä valita materiaalit, joita suunnitelman toteuttaminen edellyttää.

Jos insinööritoimisto pystyy myymään palveluitaan verkkokaupassa, pystyisikö fysioterapeutti tarjoamaan palveluitaan verkossa? Jos polttoainetta myydään aika näppärästi verkkokaupassa, eikö sama onnistuisi myös sahatavaran, kahvin tai tuntilaskutuksella ostettavan asiantuntijatyön kohdalla?


Meidän tuotteella ei ole kiinteätä hintaa eli sitä ei voi verkkokauppaan laittaa

Jos myymäsi tuote on mahdollista hinnoitella jollakin tavalla, sitä voi myös myydä verkkokaupassa.

Polttoaineen myyntihinta määräytyy aina toimituspäivän hinnan mukaan. Asiakkaat luonnollisesti ymmärtävät tämän, sillä niin polttoainemarkkinat globaalisti toimivat. Ostettaessa polttoainetta verkkokaupasta asiakkaat saavat hinta-arvion kuten aina ennenkin polttoainetta ostaessaan.

Entä tuntuuko hintojen näyttäminen julkisesti epämiellyttävältä? Hinnat ja tilauksen voit laittaa kirjautumisen taakse. Kun tilausmahdollisuus on ainoastaan kirjautumisen takana, voi verkkokauppa varmistua, että ostokset tekee Y-tunnuksen omistava yritys.


Meidän tuotteita voi tilata lomakkeella, ei verkkokaupasta ole mitään lisähyötyä

Lomakkeilla ja sähköposteilla tehtävä tilaus johtaa usein monen viestin vaihtamiseen kun myyjän ja ostajan on tarkennettava tilausta.

Huolellisesti suunniteltu verkkokauppa on hyödyllinen myyjälle, sillä verkkokaupan avulla myynnin työvaiheet vähenevät ja käsittely nopeutuu.

Asiakkaalle verkkokauppa on nopea ja helppo tapa tehdä B2B-puolen ostoksia. Sen kun vain valitsee tarvitsemansa ja siirtyy kassalle. Lisäämällä vielä pari kieliversiota verkkokauppaan avaat näppärästi ovet myös kansainväliseen B2B-kauppaan.

Oli kyse sitten B2B- tai B2C-kaupasta, on asiakas aina ihminen. Siinä missä opimme yksityiselämässämme tekemään ostoksia verkkokaupoissa, alamme pian kaipaamaan verkkokauppojen yksinkertaisuutta myös työelämässä tekemiimme ostoihin. Käyttäjälähtöisesti suunniteltu verkkokauppa voittaa mennen tulleen lomakkeilla tehtävät tarjouspyynnöt ja erottuu kilpailijoistaan eduksi. Koska B2B-puolella verkkokaupoissa ei ole vielä suurta kilpailua, pitäisikö sinun tehdä rohkeasti se mitä kilpailijasi vielä epäröivät?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

asiakaskokemusmobiililaitepalvelintilablogiyhteistyöesittelymobiilioptimointityöntekijärekryvertailukivijalkaliike