Mar 07 2016

Livechatista virtuaalitodellisuuteen - pian kättelet asiakastasi verkkokaupassa

Ensimmäisten verkkokauppojen syntyessä asiakaspalvelua ei juuri mietitty. Jostain verkkosivun uumenista saattoi löytyä puhelinnumero, mutta ei tietoa esimerkiksi siitä milloin langan päässä päivystettäisiin.

Takana on pitkä matka ja nykyään onneksi suurin osa verkkokaupoista ymmärtää, että hyvä asiakaspalvelu on avain asiakastyytyväisyyteen . Internetin kehittyessä saamme jatkuvasti käyttöömme uusia, monipuolisempia tapoja palvella asiakkaita heidän toivomallaan tavalla.

Kokosimme Codaonella pari perusideaa asiakaspalvelun työkaluista modernissa verkkokaupassa ja kurkistimme samalla hieman tulevaisuuteen.


Asiakkaat rakastavat livechatia

Livechatin ideana kun on se, että asiakas saa heti halutessaan keskustella asiakaspalvelijan kanssa. Tämä on resurssikysymys monille, mutta tarkkaan suunnittelemalla livechatilla voi parantaa asiakastyytyväisyyttä. Livechatin avulla teet kauppaa keskustellessasi asiakkaasi kanssa ja parhaassa tapauksessa jopa lisäkauppaa.

Lue lisää livechatista kirjoituksestamme maaliskuulta


Videochat personoi kohtaamisen

Skype on tehnyt videokommunikaatiosta meille arkipäivää. Osaamme sujuvasti keskustella videochatin kautta työtovereillemme Saksaan ja kummitädillemme Etelä-Afrikkaan. On vain ajan kysymys, että suuret massat haluavat kommunikoida samalla tavalla verkkokauppiaan kanssa.

Videochat on livechatia persoonallisempi tapa palvella asiakasta. Kasvokkain kohtaaminen lisää myös luottamusta. Livechatin kautta voit hyvin järjestää esimerkiksi tuote-esittelyn. Kun näytät itse videon välityksellä mitä tuotteella voi tehdä ja vastaat samalla asiakkaittesi yksityiskohtaisempiin kysymyksiin, luottavat asiakkaasi, että tuotteesi toimii juuri kuten heille näytit.

Videochatin tekninen toteutus on usein yksinkertaisempaa kuin ajattelemmekaan. Videochatia tarjoaa Codaonen kanssa yhteistyötä tekevä Kommeet. Mikäli haluat kokeilla Kommeetin palvelua verkkokaupassasi, ota meihin yhteyttä.


Tulevaisuudessa kättelet asiakastasi verkossa

Virtuaalitodellisuus on jo täällä. Saamme jatkuvasti kuulla uutisia virtuaalitodellisuuden saavutuksista, jotka olivat vielä vuosikymmen sitten science fictionia.

Tulevaisuudessa voit aloittaa asiakaspalvelun kättelemällä asiakastasi. Kiinteistövälittäjä voi esitellä Aurinkorannikolla sijaitsevan loma-asunnon pienintä yksityiskohtaa myöten Helsingissä istuvalle ostajaehdokkaalle. Oopperatalot voivat markkinoida tulevia produktioitaan antamalla asiakkailleen mahdollisuuden seurata oopperaa hetken orkesterimontusta käsin.

Monet näistä virtuaalitodellisuuteen liitetyistä ideoista tulenevat toteutumaan nopeammin kuin uskommekaan. Tärkeintä virtuaalitodellisuuden rantautumisen kautta on kuitenkin saada virtuaalitodellisuutta pyörittävä laitteisto jokaiselle käyttäjälle. Virtuaalitodellisuus tarvitsee nimittäin aika tehokkaan raudan toimiakseen juuri toivotulla tavalla. Mutta jos mietit kuinka vauhdikkaasti matkapuhelimet ovat muuttuneet, voimme aika varmasti tutustua vielä elinaikanamme niihin espanjalaisiin loma-huviloihin virtuaalisesti Suomesta käsin.

Verkkokauppojen asiakaspalvelu on kehittynyt monilla tavoilla sitten verkkokauppojen synnyn. Tärkeintä on muistaa asiakaspalveluvälineitä valittaessa, että asiakaspalvelun tarkoituksena on pitää asiakas tyytyväisenä. Paraskaan tekninen toteutus ei riitä pitämään asiakkaita tyytyväisenä, ellei niiden käyttöön panosteta. Tyytyväinen asiakas palaa aina todennäköisemmin kauppaasi kuin tyytymätön.


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

liiketoimintakoodihenkilöstöesittelyvirtuaalitodellisuusUudet nettisivutblogikehittäminenvideotyöilmapiiri