Mar 16 2016

Älä päästä asiakkaitasi valumaan verkkokaupasta kivijalkaliikkeisiin!

Kivijalkaliikkeessä saa halutessaan henkilökohtaista palvelua ja ostamansa tuotteen heti mukaan. Putiikkiin voi kuitenkin olla hankala matka ja pahimmassa tapauksessa aukioloajat ovat mahdottoman suppeat.

Verkkokaupan parhaita puolia asiakkaan näkökulmasta on mahdollisuus tehdä ostoksia mihin aikaan tahansa missä paikassa tahansa. Tästä huolimatta esimerkiksi 90 prosenttia suomalaisesta vaatekaupasta tehdään kivijalkaliikkeissä.

Mitä verkkokauppiaat voisivat tehdä, jotta he eivät menettäisi asiakkaitaan kivijalkaliikkeille? Kokosimme täällä Codaonessa pari vinkkiä joiden avulla voit houkutella asiakkaasi tekemään ostoksensa verkossa.


Toimitushinnat alas

Kivijalkaliikkeen ehdoton etu on toimitusmaksuttomuus. Kaikki ostettavan tavaran kauppiaalle aiheuttamat kulut vuokrasta palkkoihin ja katteisiin on hinnassa jo valmiiksi mukana. Ihmiset eivät myöskään rinnasta kivijalkaliikkeeseen matkustamisesta aiheutuvia kuluja toimitusmaksuihin, vaikka putiikki sijaitsisi eri kaupungissa.

Mieti tarkkaan voisitko poistaa toimitusmaksun kokonaan ja tasata sen tuotteiden myyntihintaan? Jos asiakas huomaa ostoskoriaan lunastaessaan, että kymmenen euron tuotteen päälle tulee viiden euron toimitusmaksu, alkaa putiikkien toimitusmaksuttomuus houkuttella.


Pistä toimitusajat kuriin

Jos posti lakkoilee, ymmärtävät asiakkaat hyvin, että heidän tilaamansa tuote voi viipyä matkallaan. Jos toimitusketju on täydessä toimintavalmiudessa, ei ole mitään syytä miksi asiakkaasi ei saisi tilaamaansa tuotetta mahdollisimman ripeästi.

Suomalaiset ovat Pohjoismaiden kärsivällisempiä verkkokauppa-asiakkaita ja valmiita odottamaan tilaamaansa tuotetta 4,4 arkipäivää. Olisiko sinun mahdollista sitouttaa asiakkaasi lupaamalla, että he saavat tilaamansa tuotteet tätä nopeammin?

Entä oletko miettinyt noutopalvelun järjestämistä? Saksassa Zalando tarjosi mahdollisuutta noutaa verkosta tilatut Adidas-tuotteet paikallisesta Adidas-myymälästä. Oman toimituspalvelun järjestäminen vaikka ihan lähialueelle voi myös toimia ja etenkin erottua.


Panosta henkilökohtaiseen palveluun

Ihminen on sosiaalinen eläin. Jos ostaessamme uutta puhelinta jäämme pohtimaan kahden mallin välillä, tahdomme usein kysyä mielipidettä joltakulta toiselta, mieluiten asiantuntijalta.

Pidä huolta, että verkkokaupassasi on saatavilla yhtä helposti asiakaspalvelua kuin kivijalkaliikkeissä. Kirjoitimme verkkokaupan asiakaspalvelun työkaluista äskettäin. 


Järjestä tuotenäyttely

Ihmiset rakastavat hypistellä tuotteita ennen ostopäätöksen tekemistä. Koska virtuaalitodellisuus ei vielä mahdollista, että verkkokaupassa voisi näppituntumalla testata talvitakin kuorikerroksen laadukkuutta, on tuotetta mentävä hypistelemään kivijalkaliikkeeseen.

Olisiko sinun mahdollista järjestää tuotteillesi näyttelytilaa? Useat kauppakeskukset vuokraavat tilojaan pop-up -tyyppiseen tarkoitukseen. Järjestämällä tuotenäyttelyn voit samalla markkinoida omaa verkkokauppaasi ja tyydyttää hypistelijöiden tarvetta tutustua tuotteisiin etukäteen.

Huomioi kuitenkin, että näyttelytilassa on oltava mahdollisuus tehdä heti tuotetilaus. Jos tuot näyttelytilaasi tietokoneita, joiden kautta asiakkaasi voivat suoraan tehdä tilauksen verkkokaupastasi, opetat heidät samalla käyttämään kauppaasi ja sitoutat heidät ostamaan sivuiltasi uudestaan.

Kivijalkaliikkeiden menestys johtuu meidän ihmisten tarpeesta olla vuorovaikutuksessa toistemme kanssa ja varmistua ostamamme tuotteen laadusta. Häivyttämällä verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen eroa palvelet potentiaalisia asiakkaitasi paremmin ja erotut kilpailijoistasi eduksesi.


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015