Lok 19 2016

Verkkokauppias, laajenna rohkeasti Pohjoismaihin!

Pohjoismaissa asuu yhteensä reilut 26 miljoonaa ihmistä. Meillä olisi siis aivan lähinaapurissa melkoiset markkinat valloitettavana. Tarjoamalla kieliversiot ruotsiksi ja englanniksi sekä huolehtimalla jakelukanavien toimivuudesta verkkokauppiaat pääsevät helpommin Pohjoismaiden markkinoille kuin esimerkiksi perinteiset kivijalkakauppiaat.

Silti monet suomalaiset arkailevat pohjoismaisille markkinoille laajentamista. Miksi verkkokauppojen kannattaisi heti aloittaessaan huomioida myös Pohjoismaiden olemassa olo? Tätä olemme Codaonella pohtineet samalla kun olemme itse vierailleet Pohjoismaissa tutkimassa sen verkkokauppiaille tarjoamia mahdollisuuksia.

Matala kulttuurikynnys helpottaa yhteistyön aloittamisen


Pohjoismaisissa kulttuureissa on eroja. Siinä missä suomalaiset haluavat neuvotteluissa mennä suoraan asiaan, saattavat ruotsalaiset käyttää useamman palaverin henkilökohtaiseen tutustumiseen ennen bisnesneuvottelujen alkuja.


Suomi on kuitenkin kulttuurisesti lähempänä Pohjoismaita kuin esimerkiksi Yhdysvaltoja, Kiinaa tai Etelä-Amerikkaa. Samankaltaiset kulttuurit helpottavat ensimmäisten askeleiden ottamista kansainvälisille markkinoille.


Myös kielikynnys on meille matalampi. Suomen kaksikielisyyden ansiosta ruotsi on monelle meistä tuttu kieli. Ruotsinkielinen versio verkkokaupastasi ja mahdollisuus saada asiakaspalvelua ruotsiksi avaa sinulle erinomaisen mahdollisuuden laajentaa länteen.


Pohjoismainen yhteistyö avaa ovet maailmalle


Codaonen toimitusjohtaja Juhani Haapala kokee, että suomalaisten parempi näkyvyys muissa Pohjoismaissa tekisi meistä tunnetumpia myös muiden maiden silmissä.


“Kävin keväällä Ruotsissa ja tuon vierailun aikana kävi selväksi, miten suuret markkinat siellä on. Erittäin monella isolla, kansainvälisellä firmalla on Ruotsissa konttori, mutta Suomeen he eivät välttämättä jaksa tulla. Ruotsistakin katsottuna Suomi on Euroopan nurkalla, meren takana.”


Ruotsissa pohjoismaista pääkonttoriaan pitävät mm. Samsung ja SAP, Tanskassa majailevat esimerkiksi Nestle ja Coca-Cola. Vahvempi näkyvyys pohjoismaisilla markkinoilla voisi tehdä Suomesta kiinnostavamman sijoituskohteen suuryritysten silmissä tai ainakin tehdä suomalaista osaamista heille tutummaksi.


Koska verkkokauppiaan on yksinkertaisempaa laajentaa toimintaansa Pohjoismaihin kuin kivijalkaliikkeiden, voi sinun verkkokauppasi herättää suurten kansainvälisten toimijoiden kiinnostuksen Suomea kohtaan.


Kasvavaa Baltiaa ei kannata unohtaa


Suomalaisten verkkokauppojen on hyvä tutustua laajentumista miettiessään myös Baltian tarjoamiin mahdollisuuksiin. Esimerkiksi naapurimme Viro tarjoaa runsaasti kustannustehokkaita mahdollisuuksia esimerkiksi logistiikan ja varastoinnin saralta.


Internet on avannut kaupankäynnille ennennäkemättömät, aidosti globaalit mahdollisuudet. Mistä teidän asiakkaanne tulevat verkkokauppaanne huomenna?





Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

esimerkkivertailuwebbiportaalipohjoismaatverkkosivumikrodataUudet kotisivutkoodiEcommerceilmapiiri