Lok 24 2016

Joulu tulee - onko verkkokauppasi valmis?

Joulu on rauhoittumisen aikaa. Joulunalus sen sijaan on hektinen koettelemus kun pitäisi miettiä mitä ostaa lahjaksi teini-ikäiselle kummitytölle, veljen vaimolle tai isoisälle, jolla on jo kaikkea.

Joulukiireiden painaessa päälle ymmärrettävästi moni haluaa välttää ruuhkaisissa ostoskeskuksissa kiertelyn ja siirtää joululahjaostosten teon verkkoon. Koska jouluaattoon on tasan kaksi kuukautta ja veronpalautukset maksetaan vuonna 2016 29. marraskuuta, listasimme muutaman huomion siitä, miten verkkokauppiaiden tulisi varautua jouluun. Onko sinun verkkokauppasi valmis jouluruuhkaan? Katso vinkkimme ja varmista, että kauppasi kestää vuoden suurimman shoppailusesongin!


Tarkista verkkokauppasi kestävyys

Kestääkö verkkokauppasi 10 % suuremman kävijämäärän? Entä sadan tai jopa tuhannen? Jotta asiakkaasi voivat hoitaa ostoksensa huoletta, on verkkokauppasi kestettävä myös normaalia suuremmat asiakasmäärät ja tarjota tasaisen nopeaa ja joustavaa palvelua myös ruuhka-aikoina.

Testaa mikä verkkokauppasi nykyinen kestävyys on, huomioi joulun alle ajoittuvat kampanjat ja ennakoi vaikka vähän yläkanttiin tulevan liikenteen määrää.


Varmista toimituskykysi

Ennakoi toimitusketjusi toimivuus joulun alla. Ilmoita asiakkaillesi selkeästi mihin päivään mennessä tilatut tuotteet ehtivät vielä pukinkonttiin. Ilmoita myös etukäteen miten mahdollisten palautusten kanssa toimitaan joulun välipäivien, uudenvuoden ja loppiaisen aikaan.


Lahjakortti on täydellinen lahja

Oli kyse sitten siitä kummitytöstä, veljen vaimosta tai isoisästä, joululahjan keksiminen voi tuntua turhauttavalta. Mitä jos siis helpottaisit lahjanostajan työtä ja tarjoaisit lahjakortteja verkkokauppaasi?

Lahjakortin lisääminen tuotevalikoimaan vaatii hieman suunnittelua. Millaisella koodilla tarjoamasi lahjakortti toimii? Kuinka pitkään lahjakortti on voimassa? Entä toimitatko lahjakortin ostajalle sähköpostitse vai toimitatko lahjakortin fyysisenä kappaleena postitse?

Huolellisella suunnittelulla voit luoda lahjakortista verkkokauppasi hitin, sillä lahjakortit kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta helppokäyttöisyytensä ansiosta. Lahjakortti voi tuoda sinulle myös uusia kanta-asiakkaita kun verkkokauppaasi luottavat lahjanantajat suosittelevat kauppaasi ystävilleen lahjakortin muodossa.


Tarjoa asiakkaalle hyvä syy ostaa juuri sinulta

Ihmiset altistuvat kaupallisille viesteille erityisesti joulun alla, eikä mikään herätä huomiota yhtä hyvin kun tarjous. Voisitko tarjota joululahjaostoksia tekeville asiakkaillesi pienen joulubonuksen? Esimerkiksi joulukuun ajan tietyn summan arvosta ostavat asiakkaat voisivat saada ostoksilleen ilmaisen toimituksen.

Joulukalenterit ovat yleistyneet huimaa vauhtia verkkokaupoissa, eikä mikään ihme. Hyvää sisältöä tarjoava joulukalenteri sitouttaa ihmiset vierailemaan sivullasi päivittäin koko joulukuun ajan. Siinä samassa osa selailee tuotteitasi ja mahdollisesti löytää itselleen mieluisan joululahjan valikoimastasi. Jos siis haluat joulukalenterin, aloita sen suunnittelu heti. Joulukuun ensimmäisenä päivänä et sellaista enää ehdi luomaan.

Joulu on yksi kaupanalan merkittävimmistä sesongeista. Siksi jokaisen verkkokauppiaan tulisi varautua jouluun huolella tarjoamalla asiakkaille miellyttäviä ostoskokemuksia. Hyvä ostoskokemus tuo asiakkaat uudestaan kauppaasi tarkistamaan mitä uutta sinulla olisi tarjota heille.

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

käyttökokemusrekrykasvuEcommercemarkkinointiB2BhenkilöstöIT-projektitblogikuluttaja