Syy 12 2016

Miten verkkokaupassa voi hyödyntää lisättyä todellisuutta?

Viimeistään Pokémon Go:n myötä on tullut selväksi, että lisätty todellisuus on jo arjessamme. Lisätyn todellisuuden avulla voit nopeuttaa asiakkaan ostopäätöstä, ja edelläkävijät testaavat jo nyt sen mahdollisuuksia.

 

Enää ei tunnu mahdottomalta ajatukselta, että jonakin päivänä virtuaalitodellisuudella luotaisiin illuusio siitä, että verkossa ostoksia tehdessäsi olet tosielämän kaupassa, jossa kokeilet, miltä vaatteet näyttävät päälläsi. Tai että lisätyn todellisuuden avustuksella voit ihailla kaunista tuolia kahvilassa ja pelkästään kameran avulla selvittää, missä verkkokaupoissa kyseistä tuolia myydään.

Lisätystä todellisuudesta povataan usein lupaavampaa teknologian haaraa kuin mitä virtuaalitodellisuudesta, ja nykyteknologialla se onkin helpompi toteuttaa ja useampien käyttäjien saatavilla. Viimeistään Pokémon Go:n myötä on tullut selväksi, että lisätty todellisuus on jo mukana arjessamme.

Mutta mitä se merkitsee verkkokaupoille?

Huonekaluyritykset hyödyntävät jo

Verkkokauppojen kannalta lisätty todellisuus on merkittävä edistys, sillä sen avulla asiakasta voidaan auttaa hahmottamaan, miltä tuotteet näyttävät käytännössä. Näin ostopäätös tapahtuu nopeammin.

Uusia sovellutuksia pulpahtelee esiin jatkuvasti.Eri huonekaluyritykset Ikeasta suomalaiseen start-upiin kokeilevat jo nyt sovelluksia, joilla asiakas voi tutkia esineiden 3D-mallinnuksia ja sovittaa niitä oikeassa mittakaavassa omaan kotiin puhelimella tai tabletilla. Pitkään odotetussa Googlen Project Tango -puhelinkonseptissa taas laitteen 3D-silmin ympäristöä tarkkaileva kamera mahdollistaa käyttökokemuksia, joita monessa verkkokaupassakin voisi hyödyntää.

Testaa lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia askel kerrallaan

Monelle verkkokauppiaalle asia voi tuntua kaukaiselta, mutta asiakkaat saattavat alkaa yllättävänkin pian odottaa lisätyn todellisuuden sovellutuksia verkko-ostoksiltaan.

Lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia voi lähteä testaamaan kevyesti. Esimerkiksi verkkosilmälasikauppa Frameri hyödyntää web-kameraa niin, että asiakas voi reaaliaikaisesti kokeilla, miltä eri lasit näyttävät hänen kasvoillaan.

Miten sitten kannattaa toteuttaa “uudenlaista” todellisuutta verkkokaupassa? Samalla tavalla kuin mitä tahansa verkkokaupan isoja muutoksia: tee muutokset osissa, pala kerrallaan. Älä pelkää kokeilla, ja toisaalta jättää pois sellaista, mikä ei toimi.

Lisäksi tarpeeksi kattava testaaminen on tärkeää muistaa. Mikään ei aja asiakasta pois niin tehokkaasti kuin toimimaton teknologia, ja kun asiakas turhautuu, hän ei arvosta edelläkävijyyttäsi.

Minkälaisia palveluita toivoisit voivasi lisätyn todellisuuden avulla tarjota verkkokauppasi asiakkaalle?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

koodaajakuluttajahenkilöstöUudet kotisivutGoogletoimitustavattyöilmapiiripalvelintilaomnichannellisäarvo