Syy 27 2016

Miten blogiyhteistyössä pääsee alkuun?

Bloggaajat ovat nykyään merkittäviä mielipidevaikuttajia. Kun suositussa blogissa vilahtaa tuote tai palvelu, saa se hetkessä tuhansien ihmisten kiinnostuksen osakseen. Verkkokauppiaalle tämä tarjoaa kiinnostavia mahdollisuuksia tehdä palveluaan tunnetuksi.

Verkkokaupoille blogit ovat luonnollisesti kiinnostavia markkinointiympäristöjä, sillä blogissa oleva linkki on käytännössä ovi yrityksen verkkokauppaan. Onnistunut blogiyhteistyö voi parhaassa tapauksessa tuoda verkkokaupalle satoja, jopa tuhansia uusia asiakkaita. Mutta miten blogiyhteistyö aloitetaan?

Etsi itsellesi sopiva yhteistyökumppani

Blogi on aina tekijänsä näköinen kokonaisuus. Tutustu huolellisesti bloggaajaan ja hänen blogiinsa ennen yhteydenottoa. Se, että  on suosittu, ei tarkoita, että hän olisi sopivin henkilö puhumaan tuotteesi puolesta. Jos verkkokauppasi myy lähinnä vegaanisia tuotteita, ei pihviannoksista ruokakuvia säännöllisesti postaava bloggaaja ole välttämättä paras vaihtoehto yhteistyökumppaniksi. Muista ketkä blogia seuraavat, ja kenen lukijat haluat tavoittaa.

Katso myös onko bloggaaja ennen tehnyt blogiyhteistyötä. Aiemmin tehdyistä kampanjoista saat selville millaisia kampanjoita bloggaaja tekee ja miten hyvin hänen lukijansa ottavat kampanjat vastaan. Blogiyhteistyön tarkoituksena on, että uudet asiakasryhmät löytävät sinun tuotteesi ja palvelusi. Jos siis huomaat, että bloggaajan yleisö ei ole aiemmin innostunut kaupallisesta sisältöyhteistyöstä, etsi bloggaaja jonka lukijat selvästi nauttivat blogiyhteistyön tuloksena syntyneestä materiaalista.

Bloggaajat toimivat usein verkostoissa

Blogien ja vlogien ammattimaistuessa on Suomeen syntynyt useampi verkosto, jotka huolehtivat verkostoon kuuluvien bloggaajien yhteistyökuvioista. Mikäli mielessäsi on bloggaaja, jonka kanssa haluat ehdottomasti tehdä yhteistyötä, tarkista kuuluuko hän johonkin näistä yhteisöistä.

Suomalaisia blogiverkostoja ovat muun muassa Blogirinki, Indiedays ja FitFashion. YouTubeen videoita tekevien eli tubettajien yhteisöjä kutsutaan Multi Channel Networkeiksi. Suomessa tubettajia edustavat United Screens,Töttöröö ja Splay Suomi. Surffaile, selaile ja inspiroidu.

Sovi kaikesta kirjallisesti

Yhteistyökumppanisi saattaa ylläpitää suositun blogin lisäksi suosittua Instagram- ja Snapchat-tiliä. Näillä tileillä näkyminen voisi tehdä palveluasi tutummaksi vielä laajemmalle yleisölle. Jos yhdessä sovitussa yksityiskohdissa ei lue, että yhteistyönne näkyy myös bloggaajan muilla some-tileillä, et voi automaattisesti olettaa, että bloggaaja tulee jakamaan yhteistyössä toteutetun julkaisun.. Sovi siis kirjallisesti kaikesta siitä, mitä haluat blogiyhteistyöhön kuuluvan. Etenkin siitä, että verkkokauppasi linkki on hyvin esillä jokaisessa yhteistyöhön kuuluvassa bloggauksessa.

Blogiyhteistyön aloittaminen voi tuntua haastavalta. Apua kuitenkin löytyy, esimerkiksi IAB Finlandin Blogiyhteistyön opas antaa runsaasti käyttökelpoisia ohjeita blogiyhteistyötä miettiville yrityksille.

Vaikka blogiyhteistyön aloittaminen olisi alkuun työlästä, voi se parhaimmillaan johtaa erinomaisin lopputuloksiin. Mitä luulet, millaisen yleisön verkkokauppanne voisi saavuttaa jos linkki kauppaanne löytyisi kymmeniä tuhansia lukijoita keräävästä blogista?

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

koodipelillistäminenkieliversioB2BkulutustrendiluvutKiinaprosessitpohjoismaatwebbiportaali