Syy 05 2016

Laadukas tuotekuvaus takaa kaupat verkossa

Matka ostoskoriin voi olla yllättävän pitkä. Kun olet saanut asiakkaasi verkkokaupoille, tuet ostopäätöksen syntymistä parhaiten esittelemällä myymäsi tuotteet selkeästi ja huolellisesti.

Puutteellinen tuotekuvaus voi pahimmillaan ohjata asiakkaasi etsimään tarkempia tietoja kilpailijan verkkokaupasta. Hyvä esittely taas antaa asiakkaallesi kaiken sen tiedon, mitä hän tarvitsee siirtääkseen tuotteen ostoskoriin.

Hyvä kuva toimii erilaisilla näytöillä

Ihmiset ovat visuaalisia olentoja. Myit sitten mekkoja, matkoja tai mobiiliohjelmistoja, asiakkaasi haluavat nähdä tuotteen. Panosta laadukkaisiin kuviin, joissa tuotteesi pääsee oikeuksiinsa.

Jos myymäsi tuote on konkreettinen tavara, on hyvä huomioida, että tuotekuvissa tausta on neutraali ja eri värinen kuin itse tuote. Verkosta löytyy tusinoittain morsiusliikkeitä, joissa valkoista hääpukua esitellään valkoista taustaa vasten. Otapa siinä sitten helman mallista selvää.

Hyvä kuva on teknisesti laadukas ja näyttää hyvältä skaalattaessa erikokoisille näytöille. Tärkeintä on, että kuvan nähtyään asiakkaasi ymmärtää hetkessä mitä hän on ostamassa.

Onnistunut esittelyteksti on informatiivinen

Minkä kokoinen tämä sohva on? Onko kohteessa lokakuussa t-paitakeli? Onko tämä ohjelmisto yhteensopiva nykyisen käyttöjärjestelmäni kanssa?

Hyvä tuotekuvaus vastaan asiakkaittesi peruskysymyksiin nopealla silmäyksellä. Hyvän tekstin perusedellytys on informatiivisuus. Mikäli tunnet huumorin itsellesi hyväksi keinoksi markkinoida tuotteitasi, mikään ei estä sinua kertomasta tuotteistasi hieman kevyempään sävyyn.

Mikäli olet jälleenmyyjä, ole tarkka tuotteen valmistajan mahdollisesti tarjoamasta esittelytekstistä. Jos sama teksti löytyy identtisenä jo useammasta samaa tuotetta tarjoavasta verkkokaupasta, teet hallaa hakukonenäkyvyydellesi kopiomalla tekstin omaan verkkokauppaasi. Tekstin muokkaaminen persoonallisempaan suuntaan tekee siitä ainutlaatuisen ja piristää SEOasi.

Videon on tuotettava lisäarvoa

Verkkokaupassa ei tarvitse tyytyä vain kuviin ja sanoihin. Esittelyvideon avulla voit demonstroida, miten tuotteesi toimii sille tarkoitetussa käyttöympäristössä. Jos tuotteesi käytön aloittaminen tuntuu asiakkaastasi monimutkaiselta, yksinkertainen how-to -video voi madaltaa kynnystä siirtää tuote ostoskoriin.

Ota huomioon, että usean minuutin mittaista esittelyvideota ei ole mukava katsoa pieneltä mobiiliruudulta. Lisäksi videon on tuotettava katsojalleen sellaista lisäarvoa, jota kuva tai teksti ei pysty välittäämään. Pidä siis videosi lyhyinä  ja informatiivisina.

Anna asiakkaiden kertoa kokemuksistaan

Kukaan ei tunne tuotettasi asiakkaittesi näkökulmasta paremmin kuin tuotteen jo ostanut ihminen. Kannusta asiakkaitasi palaamaan verkkokauppaasi ja arvostelemaan ostamansa tuotteen. Helppo mahdollisuus arvostella tuotteitasi antaa verkkokaupastasi avoimen, asiakasta arvostavan kuvan. Hyvä referenssi voi tarjota sinulle korvaamatonta apua tuotteen markkinoinnissa.

Meitä suomalaisia on aina sananlaskuja myöten varoitettu ostamasta sikaa säkissä. Puutteelliset tuotetiedot voivat kuitenkin pahimmassa tapauksessa ohjata asiakkaamme kilpailijoidemme syliin.

Onko yhdenkään verkkokaupan oikeasti perusteltua sanoa, ettei heillä ole varaa tuottaa parempia tuotekuvauksia?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

magentoProjektinhallintatyöntekijäreferenssijulkaisujärjestelmäSkaalautuvat verkkosivutintegraatiotoimitustavatpalvelintilamobiili