Verkkokaupan perustaminen uudelle alalle palkitsee, vaikka alussa on haasteita
Viime vuosina verkkokaupat ovat levinneet yhä useammalle alalle. Esimerkiksi ruoan verkkokauppa kasvaa nopeasti, vaikka se meillä Suomessa onkin moniin maihin verrattuna vielä lapsenkengissä. Syksyllä taas aloittaa ensimmäinen suomalaista taidetta myyvä verkkokauppa.
Mutta minkälaista on perustaa verkkokauppa alalla, jolla ei vielä ole varsinaisia verkkokauppoja? Meillä on asiasta kokemusta useammankin asiakkaan kanssa, ja olemme panneet merkille, että nämä seikat on hyvä huomioida:
Tukkumyyjät mukaan
Kilpailijat, joiden varpaille astutaan, ovat luonnollisesti mahdollisia vihamiehiä. Verkkokauppatoiminnan kannalta kehittymättömillä aloilla ei monesti tuoda avoimesti esille tuotteita ja niiden hintoja verkossa. Kun tällaisella alalla perustaa nykyaikaisen, helppokäyttöisen ja kattavasti tietoja tarjoavan verkkokaupan, on hyvä varautua siihen, että kilpailijat katsovat karsaasti.
Tukkumyyjätkin saattavat reagoida ristiriitaisesti. Ne tietävät, että muutoksessa olisi hyvä olla mukana, koska muuten on vaarana menettää markkinat. Samalla ne kuitenkin pelkäävät suututtaa muita asiakkaitaan. Jotkut tukkumyyjät taas yrittävät sanella ehtoja verkkokauppayhteistyölle.
Myynti voi kasvaa huimaa vauhtia
Toisaalta kun yhden tukkumyyjän saa mukaansa, muut yleensä seuraavat perässä. Ja kun myyntiä alkaa tulla verkkokaupassa, lopulta kaikki ovat tyytyväisiä.
Miltei kaikilla aloilla verkkokaupalle on mahdollisuuksia, vaikka asiakkaat eivät sitä aina erikseen osaisi kaivata. Niinpä kun ensimmäisenä perustaa kunnollisen verkkokaupan jollakin alalla, sen myynti voi kasvaa huimaa vauhtia.
Markkinointiin kannattaa panostaa
Vinkkinä voimme kertoa, että markkinointiin kannattaa varsinkin alussa laittaa paljon paukkuja. Kun potentiaaliset asiakkaat eivät ole tottuneet hankkimaan tiettyjä tavaroita tai palveluita verkkokaupassa, heille täytyy erikseen tuoda esille sen etuja.
Vaikka edelläkävijän rooli ei aina ole helppo, verkkokaupan perustaminen uudelle alalle yleensä kannattaa. Verkkokauppa yleistyy koko ajan - miksi jäädä perässähiihtäjäksi?
Arkisto
2018
2017
Marras
Loka
Syys
Elo
Webbiportaali on enemmän kuin tehokas verkkokauppa
Haastattelussa Codaonen myynnistä Laura Palmu
Blogiyhteistyö vaatii verkkokauppiaalta suunnitelmallisuutta
MyCashflow-kassaintegraatio helpottaa verkkokauppiaan arkea
Kolme syytä perustaa oma verkkokauppa
Kolme vinkkiä kömpelöön verkkokauppaan
Omnichannel on reaaliaikaista dialogia
Videot eivät ole tulevaisuutta vaan tätä päivää
Magento 1 tuki loppuu - mitäs nyt?
3 askelta kohti sosiaalista verkkokauppaa
Kolme syytä tutustua EU:n tietosuojauudistukseen
Kolme kovempaa SEO-knoppia
Codaonen verkkokauppa
Tammi
2016
3 asiaa, jotka blogiyhteistyötä suunnittelevan on hyvä muistaa
3 tärkeintä järjestelmää, jotka sinun pitäisi integroida verkkokauppaasi
Älä päästä asiakkaitasi valumaan verkkokaupasta kivijalkaliikkeisiin!
Livechatista virtuaalitodellisuuteen - pian kättelet asiakastasi verkkokaupassa
Verkkokauppias, laajenna rohkeasti Pohjoismaihin!
Oletko huomioinut nämä yksityiskohdat verkkokaupassasi?
Miten verkkokaupassa voi hyödyntää lisättyä todellisuutta?
Laadukas tuotekuvaus takaa kaupat verkossa
Kieliversio on helppo tapa kansainvälistää verkkokauppasi
Kolme vinkkiä, joilla ohjaat asiakkaat pois verkkokaupastasi
Mobiiliostamisen Suomi-Ruotsi-maaottelu: naapuri on edelleen parempi
Näin luot henkilökohtaisen suhteen verkkokauppasi asiakkaaseen
Codaonen verkkokaupan peruspaketti ennakoi tulevaisuuden kasvutarpeet
Codaonen matka utopistisesta suunnitelmasta huikeaan kasvuun
Mikrodata auttaa asiakasta löytämään tuotteesi
Helppokäyttöisyys kannattaa muistaa b2b-verkkokaupassakin
Mitä tehdä, kun verkkokaupan rajat tulevat vastaan?
Tällaisessa työpaikassa syntyvät maailman parhaat mobiiliverkkokaupat
Verkkokaupan mahdollisuudet maailmalla – miltä näyttää Kiinan markkina?