Elo 04 2016

Kolme vinkkiä, joilla ohjaat asiakkaat pois verkkokaupastasi

Keskittymiskyky kuin kultakalalla, sanotaan. Viimeisimpien tutkimusten mukaan tosin kultakalakin kykenee keskittymään sekunnin pidempään kuin ihminen. Sinulle, verkkokauppias, tämä tietää haasteita.

Hektisessä maailmassa ostoprosessin on oltava jouheva, jotta asiakkaan keskittymiskyky ja kärsivällisyys riittävät ostoskorin täyttämisestä aina kassalle saakka. Pienetkin asiat voivat keskeyttää kaupanteon verkossa. Tässä kolme takuuvarmaa vinkkiä, joilla se onnistuu:


1. Älä vaan kerro mitään ylimääräistä

Sinä todennäköisesti tiedät varastosaldosi, ja sinulla on varmasti myös jonkinlainen arvio siitä, kauanko tuotteen toimitus kestää. Vaikka vastaus ei olisikaan sitä, mitä asiakas toivoo, kertomalla nämä asiat annat hänelle arvokasta tietoa. Tilaisitko sinä tuotteen mieluummin varmalla viikon toimitusajalla kuin arpoen kahden ja kahdenkymmenen päivän välillä?

Joskus myös yksinkertaiset asiat, kuten tuotteen mitat, voivat unohtua tuotesivulta. Kun asiakas lähtee selvittämään näitä tietoja muualta, hän saattaa ajautua kilpailijasi kauppaan ja ostaa tuotteen sieltä. Liika on aina liikaa, mutta pelkkä tuotteen nimi ei todennäköisesti riitä ostopäätöksen tekemiseen.

Suomalaiset ovat edelleen myös melko tarkkoja siitä, millaisissa verkkokaupoissa he ostoksiaan tekevät. Ovathan toimitus- ja palautusehdot selkeästi näkyvillä, maksuvaihtoehdot esillä, ja yhteystiedot helposti löydettävissä? Suomenkielinen asiakaspalvelu on myös tärkeää. Jos et vielä tarjoa sitä esimerkiksi chatin kautta, palvelun tulee olla nopeaa myös sähköpostitse ja puhelimitse.


2. Älä ainakaan mobiilioptimoi

Verkko-ostoksia tehdään nykyään kotoa, lounastauolla, bussissa, jopa kilpailijan kivijalkaliikkeestä. Usein asiakkaalla on tuolloin kädessään älypuhelin tai tabletti. Pidä huoli siitä, että asiakkaasi voi tehdä ostoksensa juuri siinä hetkessä, kun se hänelle sopii, oli hän tekemässä sitä millaiselta laitteelta hyvänsä.

Mutta ennen kaikkea pidä huoli siitä, että asiakkaasi voi tehdä sen sujuvasti, myös mobiilisti. Tiedäthän itsekin miten ärsyttävää on metsästää tekstikenttiä, jotka skaalautuvat ruudun ulottumattomiin tai kirjoittaa pitkää sähköpostiosoitetta puhelimen näppäimistöllä? Harva jaksaa, muistaa tai haluaa jatkaa shoppailua huonosti toimineessa verkkokaupassa enää kotoa, vaikka epäilisikin sen onnistuvan paremmin tietokoneen ääressä.

3. Vaadi ihmeessä sisäänkirjautumista ja turhien kenttien täyttämistä

 Huolella täytetty ostoskori on helppo hylätä, jos kassalla aletaan vaatia sisäänkirjautumista. Toki on hyvä miettiä, kuinka asiakkaat saadaan rekisteröityneiksi käyttäjiksi, miten heille saadaan tietoa ajankohtaisista kampanjoista ja millä keinoin saat tietoa ostokäyttäytymisestä. Tärkeintä on kuitenkin se, että asiakas saadaan ostamaan, eikö?

Myös muiden palveluiden kautta kirjautumista kannattaa harkita. Jokainen asiakas on todennäköisesti syöttänyt tietonsa moneen paikkaan aiemminkin, joten voisitko hyödyntää esimerkiksi Facebookia tai Googlea? Onko sinulla varaa menettää kaikki ne asiakkaat, jotka eivät jaksa tai ehdi luoda tunnuksia tai eivät muista vuosi sitten luomaansa salasanaa?

Ja lopuksi - vielä yksi helppo tapa selvittää vaaditko asiakkailtasi liikaa kärsivällisyyttä. Käy ostoksilla omassa kaupassasi. Testaa, miten ostopolku toimii. Missä homma jumittaa, mikä klikkaus on turha? Muista myös, että asiakaspalaute on kullanarvoista. Kysy asiakkailtasi mikä verkkokaupassasi toimii ja mikä ei. Onko parempaa tapaa sitouttaa asiakkaita kuin antaa heidän vaikuttaa siihen, että seuraava ostokokemus olisi edellistäkin parempi?




Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

tekninen konsultaatioulkoasuVerkkosivujen uudistaminenpalvelintilahintarekrymaksutavatmobiilioptimointimagentoblogiyhteistyö