Näin luot henkilökohtaisen suhteen verkkokauppasi asiakkaaseen
Personointi ei ole uusi tapa kirittää verkkokaupan myyntiä, mutta yllättävän usein siihen panostaminen edelleen unohtuu. Onnistuneen personoinnin voisi rinnastaa kivijalkaliikkeen myyjään, joka osaa kuunnella asiakasta ja ennakoiden tarjota hänelle juuri sitä, mitä hän kaipaa.
Automaattiviesteistä odotukset ylittävään asiakaspalveluun
Personointi tarkoittaa verkkokaupan ostokokemuksen sovittamista yksittäisen vierailijan tarpeisiin ja mieltymyksiin. Verkkokaupan rekisteröityneille asiakkaille voidaan tarjota tuotteita käyttäjähistorian mukaan, rekisteröimättömille taas sivu- ja hakuhistorian mukaan.
Yksinkertaisimmillaan personointia on tietynlaisten tuotteiden esille tuominen ajankohdan tai paikkakunnan mukaan. Sitä on myös nykyään tavallinen, automaattinen viesti “muut, jotka katsoivat tätä tuotetta, katsoivat myös näitä tuotteita”.
Näitä viestejä kannattaisi rakentaa yhä palvelevimmiksi. Inspiroitko sinä verkkokauppasi kävijöitä ostamaan esimerkiksi näyttävillä tuotekuvilla, kiinnostavilla opetusvideoilla tai asiakastarinoilla? Kun asiakkaasi tulee verkkokauppasi etusivulle, esitteleekö myymiäsi tuotteita juuri hänen viiteryhmäänsä edustavat ihmiset?
Ilkka Vertanen tuo blogitekstissään oivallisesti esiin sen, miten odotukset ylittävällä asiakaspalvelulla on mahdollista pitää asiakas verkkokaupassa ja myös ostamaan sieltä. Oletko esimerkiksi kokeillut tarjota ostoksen tekemistä empivälle verkkokaupan selailijalle lisäetua tai alennusta? Tai yhteistyökumppaneiden kanssa antanut asiakkaalle mahdollisuuden hoitaa hankintaan liittyvät muut asiat poistumatta verkkokaupasta?
Livechat mahdollistaa aidon vuorovaikutuksen
Yksinkertainen tapa personoida ja olla kontaktissa verkkokaupassasi asioineeseen asiakkaaseen on lähettää hänelle jälkikäteen sähköpostia. Kuitenkin vielä parempi tapa on palvella häntä livechatissä. Siten pääset yhteyteen asiakkaan kanssa jo hänen ollessaan verkkokaupassa ja avaat mahdollisuuden aitoon vuorovaikutukseen.
Parhaimmillaan livechatin avulla voi auttaa empivää asiakasta varmistumaan ostopäätöksestä tai löytämään juuri sen, mitä hän on etsimässä. Jopa ohjaaminen toisen kaupan palveluiden piiriin voi olla parempi ratkaisu kuin se, että asiakas lähtee verkkokaupasta kokien, ettei ole löytänyt sieltä vastausta ongelmaansa.
Liian kapeakatseisella tai jälkijättöisellä personoinnilla on riskinsä. Jos (potentiaalisen) asiakkaan kategorisoi liian tiukasti tai yksinkertaisesti, asiakkaalle kohdennetut viestit eivät enää vastaa hänen tarpeisiinsa ja voivat pahimmillaan ärsyttää.
Virtuaalitodellisuus tarjoaa mahdollisuuksia tulevaisuudessa
Lähitulevaisuudessa verkkokaupoillakin tulee olemaan mahdollisuus entistä tarkemmin hyödyntää esimerkiksi sosiaalista mediaa asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeiden ennakoimisessa. Myös virtuaali- ja lisätty todellisuus tulevat tarjoamaan vielä enemmän mahdollisuuksia. Esimerkiksi eBay kokeilee jo virtuaalitodellista verkkokauppaa Australiassa.
Kaupan visuaalinen ilme ja tunnelma ei ole samantekevä asia oikeassa elämässä, eikä luonnollisesti verkossakaan. Onko sinun verkkokaupastasi olemassa erilaisia versioita, jotka näkyvät eri asiakassegmenteille? Se on jo nyt mahdollista.
Arkisto
2018
2017
Marras
Loka
Syys
Elo
Webbiportaali on enemmän kuin tehokas verkkokauppa
Haastattelussa Codaonen myynnistä Laura Palmu
Blogiyhteistyö vaatii verkkokauppiaalta suunnitelmallisuutta
MyCashflow-kassaintegraatio helpottaa verkkokauppiaan arkea
Kolme syytä perustaa oma verkkokauppa
Kolme vinkkiä kömpelöön verkkokauppaan
Omnichannel on reaaliaikaista dialogia
Videot eivät ole tulevaisuutta vaan tätä päivää
Magento 1 tuki loppuu - mitäs nyt?
3 askelta kohti sosiaalista verkkokauppaa
Kolme syytä tutustua EU:n tietosuojauudistukseen
Kolme kovempaa SEO-knoppia
Codaonen verkkokauppa
Tammi
2016
3 asiaa, jotka blogiyhteistyötä suunnittelevan on hyvä muistaa
3 tärkeintä järjestelmää, jotka sinun pitäisi integroida verkkokauppaasi
Älä päästä asiakkaitasi valumaan verkkokaupasta kivijalkaliikkeisiin!
Livechatista virtuaalitodellisuuteen - pian kättelet asiakastasi verkkokaupassa
Verkkokauppias, laajenna rohkeasti Pohjoismaihin!
Oletko huomioinut nämä yksityiskohdat verkkokaupassasi?
Miten verkkokaupassa voi hyödyntää lisättyä todellisuutta?
Laadukas tuotekuvaus takaa kaupat verkossa
Kieliversio on helppo tapa kansainvälistää verkkokauppasi
Kolme vinkkiä, joilla ohjaat asiakkaat pois verkkokaupastasi
Mobiiliostamisen Suomi-Ruotsi-maaottelu: naapuri on edelleen parempi
Näin luot henkilökohtaisen suhteen verkkokauppasi asiakkaaseen
Codaonen verkkokaupan peruspaketti ennakoi tulevaisuuden kasvutarpeet
Codaonen matka utopistisesta suunnitelmasta huikeaan kasvuun
Mikrodata auttaa asiakasta löytämään tuotteesi
Helppokäyttöisyys kannattaa muistaa b2b-verkkokaupassakin
Mitä tehdä, kun verkkokaupan rajat tulevat vastaan?
Tällaisessa työpaikassa syntyvät maailman parhaat mobiiliverkkokaupat
Verkkokaupan mahdollisuudet maailmalla – miltä näyttää Kiinan markkina?