Hei 19 2016

Mobiiliostamisen Suomi-Ruotsi-maaottelu: naapuri on edelleen parempi

Suomalaisten mobiiliostamisessa on toivomisen varaa erityisesti muihin pohjoismaihin verrattuna. Miten sinä varmistat sen, että verkkokauppasi asiakas saa tarvitsemansa palvelun mobiiliversiossakin?

Kirjoitimme viime vuoden lopulla siitä, miten Ruotsissa on viime vuosina otettu isoja harppauksia verkkokaupan mobiililiikenteen määrässä. Etumatkaa Suomeen nähden oli kertynyt nopeasti, ja näyttää siltä, ettei tilanne ole puolessa vuodessa merkittävästi muuttunut.

Ruotsissa joka viides ostos tehdään älypuhelimella

Vaikka Suomi aikoinaan oli edistyksellinen internetin edelläkävijä, tilanne on muuttunut jo monta vuotta sitten. Aivan perässähiihtäjiä emme silti verkkokaupan maailmassa ole. Esimerkiksi Verkkokauppa.com on yksi suurimmista ict-alan yrityksistä Suomessa ja ostamme matkoja verkossa muihin eurooppalaisiin verrattuna innokkaasti.

Kuitenkin mobiilisti ostamisessa jää toivomisen varaa, erityisesti muihin pohjoismaihin verrattuna.

Pohjoismaalaisten kuluttajien verkkokauppakäyttäytymistä selvittäneen raportin mukaan suomalaiset tekevät vähiten verkko-ostoksia mobiililaitteilla. PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa 2016 -raportin mukaan Suomessa verkko-ostoksista 15 prosenttia tehtiin tableteilla ja 12 prosenttia älypuhelimilla. Tanskassa ja Norjassa jo neljäsosa kuluttajista tekee ostoksia tabletilla, ja Ruotsissa joka viides ostos tehdään älypuhelimella.

 

Mistä tämä sitten johtuu?

Sinällään mobiilin internetin käyttö on Suomessa Euroopan korkeinta. Tilastopalvelu Statistan keräämien tietojen mukaan mobiilidataliittymiä on reilusti enemmän kuin maassa kansalaisia. Tämä johtuu osittain hinnoittelusta: monista maista poiketen Suomessa osa operaattoreista veloittaa käytöstä nopeuden, eikä siirretyn datan perusteella.

Yksi syy tilanteeseen voisikin olla verkkokauppojen mobiilimaksuvaihtoehtojen niukkuus. Suomessa verkkopankin kautta maksaminen on hyvin yleistä, eikä se toistaiseksi käy kovinkaan sulavasti mobiililaitteilla. Ehkä yhä useampi suomalainen verkkokauppa voisi myös petrata verkkokaupan mobiilioptimoinnissa.

Oletko sinä tehnyt ostamisen mobiilissa mahdollisimman helpoksi asiakkaallesi? Onko verkkokauppasi mainonta sellaista, että se toimii myös mobiililaitteessa?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

asiakaspalveluhintatyöilmapiiriUudet kotisivuttyöpaikkaprosessitProjektinhallintahenkilökohtaisuustrendittyö