Kes 22 2016

Menestyvän verkkokaupan salaisuus

Suomi tunnetusti ei ole verkkokaupan edelläkävijämaa. Käsi sydämellä, miten sinun verkkokauppasi onnistuu?

Blogitekstissään Irina Siltanen toteaa, että monet yritykset painivat verkkokaupassa edelleen samojen haasteiden parissa kuin jo 20 vuotta sitten. Verkkokaupan liiketoiminnassa on omanlaisensa haasteensa, mutta menestyminen edellyttää, että siihen suhtaudutaan vakavasti, eikä verkkokauppaa nähdä puuhasteluna.

Tässä on joitakin tekijöitä, jotka yhdistävät kaikkia verkkokaupan menestystarinoita:

Mobiilioptimointi

Se, että verkkokauppa toimii sulavasti älypuhelimessa tai tabletilla ei ole yhdentekevä juttu. Useimmat meistä elävät lähestulkoon symbioosissa älypuhelimensa kanssa - siitä haetaan hyötyä ja viihdykettä päivän eri hetkinä - lounastauolla, työmatkoilla ja kotisohvalla. Suomalaiset myös selaavat verkkokauppoja ja ostavat niistä yhä useammin mobiilisti.

Uskallus kehittää

Yksi suurimmista virheistä on kuvitella, että kun verkkokauppa on saatu pystyyn, ei tarvitse muuta kuin istua alas ja odotella ostoja. Verkkokauppaa on kehitettävä jatkuvasti, ja ne, jotka uskaltavat tehdä sen yrityksen ja erehdyksenkin kautta ovat yleensä myös menestyksellisimpiä.

Asiakaskokemus

Fonectan alkuvuonna tekemässä tutkimuksessa selvitettiin, miksi tietyt verkkokaupat ovat Suomessa menestyneet. Kaksi tekijää nousivat ylitse muiden: nopeus ja palvelu. Nopeus nimenomaan ketteränä reagointia asiakkaan toimintaan ja toisaalta toimitusnopeutta. Palvelu taas kykynä asettua asiakkaan asemaan ja tehdä ostamisesta helppoa.

Menestyvät verkkokaupat analysoivat asiakkaidensa käyttäytymistä verkossa ja muuttavat tekemistään sen perusteella. Tunnetko sinä asiakkaasi? Vastaatko heidän tarpeisiinsa parhaalla mahdollisella tavalla?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

lisäarvomobiililaitemikrodatavideokieliversiotietosuojatyöpaikkaLaadukkaat kotisivutrajapintatekninen konsultaatio