Kes 16 2016

Codaonen verkkokaupan peruspaketti ennakoi tulevaisuuden kasvutarpeet

Mitä tarvitset, kun haluat saada verkkokaupalle pohjan, jonka päälle on myöhemmin helppo rakentaa lisää ominaisuuksia? Meillä siihen on kolme yksinkertaista vaihetta.

1. Ulkoasua ei rakenneta nollasta

Kaikki lähtee teeman valitsemisesta. Teema on käytännössä se, miltä verkkokauppa ulkoisesti näyttää.

Aivan nollasta ulkoasua harvoin aletaan rakentaa. Yleensä ehdotamme asiakkaallemme joitakin teemoja, joita löytyy valmiina erilaisissa palveluissa. Me hyödynnämme useimmiten ThemeForestin teemoja. Tietyistä vaihtoehdoista valitsemme yhdessä asiakkaan kanssa parhaimman.

Kun teema on valittu, alamme muokata siitä yrityksen tarpeisiin ja brändiin sopivaksi. Muutamme esimerkiksi värimaailman, logon ja kuvat.

2. Tuotteet verkkokauppaan

Kun teema on valmis, on aika koodata sivuille myytävien tuotteiden tai palveluiden tiedot. Sitä varten kerätään tuotteista Excel-lista, jonka avulla niiden tiedot saadaan verkkokauppaan.

3. Maksu- ja toimitustavat kuntoon

Nyt verkkokauppa on jo lähes valmis. Enää tarvitsee ottaa käyttöön maksu- ja toimitustavat sekä lisätä tiedot maksu-, toimitus- ja sopimusehdoista.


Suosittelu on seuraava askel

Kun verkkokauppa on valmis, on aika alkaa seurata sitä, miten asiakkaat ostavat verkkokaupasta. Useimmiten verkkokauppaa onkin järkevintä kehittää eteenpäin asiakaspalautteen perusteella. Helposti käy niin, että palautteen perusteella osoittautuu tarpeelliseksi laajentaa verkkokaupan toimintoja monipuolisempaan suuntaan.

Usein ensimmäinen askel peruspaketista on se, että verkkokauppaan lisätään sellaisia toimintoja, jotka tukevat inspiroitumista ja uusien tuotteiden löytämistä. Esimerkiksi toiminnot, joiden avulla verkkokaupan asiakkaalle voidaan suositella muita häntä mahdollisesti kiinnostavia tuotteita tai mahdollisuus vertailla niitä.

Räätälöity palvelu helpottaa jatkossa

Miksi sitten tilata meiltä verkkokaupan peruspaketti valmiiden verkkokauppapohjien sijaan?

Ongelmia valmiiden pohjien kanssa tulee nopeasti vastaan, mikäli on aikomusta kasvattaa verkkokauppaa tai jos toiminta on mutkikkaampaa tai vaatii eri järjestelmien yhteensovittamista. Valmiit verkkokauppapohjat eivät yleensä taivu esimerkiksi välittämään maahantuojalle ja kuljetusfirmalle samoja tietoja. Yleensä ne eivät myöskään tue muita kuin vakiintuneita, isoja maksujärjestelmiä.

- -

Minkälaisia kysymyksiä verkkokaupan perustaminen tai uudistaminen sinun yrityksessäsi herättää? Vilkaisehan myös aikaisempi blogikirjoituksemme verkkokaupan hinnan muodostumisesta.

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015