Kes 07 2016

Codaonen matka utopistisesta suunnitelmasta huikeaan kasvuun

Vielä viime vuoden alussa Codaone oli yhtä kuin toimitusjohtajamme Juhani Haapala. Nyt työllistämme yhteensä 10 henkilöä. Miten tässä näin kävi?

Codaonen perustamisesta on kulunut vasta kolme vuotta, mutta sitä on vaikea uskoa - niin nopealla tahdilla olemme kasvaneet. Esimerkiksi vuoden 2015 liikevaihto kasvoi edellisvuoteen nähden liki 250 %. On aika pienen välitilinpäätöksen.

Kun Juhani perusti Codaonen vuonna 2013, hän ensi töikseen piirsi käyrän, jolla kuvasi toivottua liiketoiminnan kehittymistä. Silloin suunnitelma tuntui lähes utopistiselta, mutta hassua kyllä, yritys on kehittynyt täysin käyrän mukaisesti.

Menestys on ollut kestävää, koska kasvu on tapahtunut täysin tulorahoituksella. Ensin on hankittu työt, ja sitten vasta työntekijät.

Edelläkävijä mobiilissa

Toinen kasvumme salaisuus on ketteryys. Juhanin alkuperäisenä ajatuksena oli tehdä verkkokauppoja, jotka ovat monistettavissa moneen tarkoitukseen. Kun huomattiin, että siihen keskittyviä yrityksiä oli jo sankoin joukoin, vaihdettiin suuntaa ja ryhdyttiin keskittymään integrointia vaativiin verkkokauppoihin. Eli sellaisiin verkkokauppoihin, joissa erilaiset alustat ja toiminnot on saatava toimimaan hyvin yhdessä.

Se mikä on pysynyt alusta lähtien, on ollut keskittyminen verkkokauppojen tekemiseen niin, että mobiilitoimivuus ei ole lisäpalvelu tai erillinen toiminnallisuus.

“Näimme jo silloin, että mobiili tulee lyömään läpi ja halusimme olla siinä edelläkävijä”, Juhani toteaa.

Tavoitteena kansainväliset markkinat

Tavoitteenamme on kasvaa yhä isommaksi ja paremmaksi ja jonakin päivänä kansainväliseksi verkkokaupan tekijäksi. Epäonnistumisia tulee varmasti olemaan, mutta tärkeintä on oppia niistä. Vähän niin kuin verkkokauppojenkin kehittämisessä. Väitämme, että verkkokauppa ei ole koskaan valmis. Moni verkkokauppa kaatuu siihen, kun ajatellaan, että palvelu on valmis, ja jäädään vain odottelemaan ostoja.

Niin kuin verkkokaupat, Codaonekaan ei tule koskaan olemaan valmis - tavoitteille ei ole kattoa, eikä laakereille jäädä lepäämään. Tämän vuoden liikevaihdolle tavoittelemme 250 % kasvua edelliseen vuoteen nähden. Saa nähdä, kuinka monta meitä on vuoden 2016 lopussa!

Entä miten voisimme entistäkin paremmin palvella sinun yritystäsi verkkokauppa-asioissa?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

pelillistäminenProjektinhallintaGooglemobiilimaksaminentuotekuvausAlibabalivechatkivijalkaliikeliiketoimintahenkilökohtaisuus