Tou 24 2016

Verkkokauppa ei ole koskaan valmis - 3 keinoa kehittämiseen

Usein verkkokauppaa perustaessa on vaikea tietää, minkälainen ratkaisu on lopulta toimivin. Mutta miten Codaonella varmistetaan se, että kehittämistyö sujuu mahdollisimman jouhevasti?

1. Asiakaspalautteen avulla työstäminen

Ensimmäisessä vaiheessa julkaisemme verkkokaupasta eräänlaisen pelkistetyn version, jota sitten kehitämme eteenpäin verkkokaupan asiakaspalautteen pohjalta.

Kaiken taustalla on ajatus siitä, että asiakkaamme näkee vasta käytännössä, mitä hän ja hänen asiakkaansa tarvitsee. Vaikka verkkosivujen suunnittelussa tällainen filosofia on yleinen, verkkokauppojen tekemisessä se ei ole Suomessa vielä yleistynyt.

Alkuperäisestä suunnitelmasta ei kannata pitää kiinni kynsin hampain. Kärjistetysti voi sanoa, että mitä isompi hanke, sitä enemmän ajatukset muuttuvat matkan varrella. Voikin väittää, että verkkokauppa ei ole koskaan valmis. Tarpeet muuttuvat ajan myötä, ja esimerkiksi ulkoasu vanhenee tyyliltään hyvin nopeasti.

2. Vähemmän projekteja

Mielestämme verkkokaupan suunnittelua ei kannata automaattisesti paketoida projektiksi. Suosimme työmääräarvioihin perustuvaa työskentelyä, sillä se mahdollistaa joustavammin erilaiset asiakkaan haluamat muutokset. Näin työn jälkikin pysyy mahdollisimman laadukkaana, kun ei tarvitse pysyä tiukoissa projektiraameissa yllättävien muutostarpeiden ilmaantuessa.

Tyypillisessä tilanteessa verkkokauppa on ollut käytössä jo jonkin aikaa, kun asiakkaamme huomaa, että siihen pitäisi lisätä jokin toiminto. Kun työtä ei ole lyöty lukkoon projektiksi, muutostarpeen yllättäessä ei tarvitse tehdä esimerkiksi uutta projektisuunnitelmaa.

Lähestymistapa mahdollistaa myös sen, että jos johonkin asiaan menee liikaa aikaa tai sitä ei tarvitakaan, se voidaan helposti jättää kesken.

3. Helppokäyttöiset työkalut

Itse asiassa parhaassa tapauksessa asiakkaamme ei tarvitse pyytää meitä tekemään muutoksia, vaan pystyy hoitamaan useimmat asiat itsenäisesti tai meidän tuellamme.

Pyrimme aina luomaan mahdollisimman paljon helppokäyttöisiä työkaluja verkkokaupan ylläpidon tueksi. Näin asiakkaamme ei tarvitse pyytää meitä tekemään jokaista pientä muutosta, vaan hän voi tehdä ne itse.


Minkälaisilla keinoilla sinun verkkokauppaasi kehitetään?

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

koodiwebbiportaalirekryblogilisätty todellisuusIT-projektitvideotutkimusmarkkinointitoimitustavat