Tou 16 2016

Mikrodata auttaa asiakasta löytämään tuotteesi

Useimmat etsivät haluamiaan tuotteita hakukoneella, mutta miten saada asiakkaat juuri sinun verkkokauppaasi? Yksi apuväline on hakukoneita varten kehitetyn mikrodatan hyödyntäminen.

Mikrodata on luotu auttamaan hakukoneita tunnistamaan, mikä jokin sana tai merkkijono on. Käytännössä se on html-koodin aihetunniste, jolla annetaan arvo jollekin asialle. Sillä voidaan kertoa esimerkiksi, että jokin numero ei ole vain satunnainen numero, vaan että kyseessä on hinta jossakin tietyssä valuutassa.

Näin hakukoneet osaavat löytää oikeita asioita ja nostaa niistä hakutuloksissa. Taustalla on luonnollisesti se, että hakukoneet pyrkivät palvelemaan käyttäjiään mahdollisimman hyvin. Niinpä ne pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen automaattisesti relevantteja tietoja ilman, että näiden tarvitsee mennä verkkosivuille etsimään niitä itse.

Hyödyllinen myös verkkokaupan sisällä

Yleisimmin käytettyä mikrodataa ovat metaotsikot ja -kuvaukset hakutuloksien otsikossa ja kuvauksessa. Googlettaessa vaikkapa polkupyörää hakutuloksissa voisi näkyä jo otsikon alapuolella tieto pyörän hinnasta ja sen saatavuudesta sitä myyvässä verkkokaupassa. Näin asiakas voi jo hakutuloksissa vertailla, mistä ostaa tuotteen.

Mikrodataa saa liitettyä myös Googlen arvosteluihin, ja silloin hakukone korostaa tällaisten yritysten arvosteluita yli muiden. Se on erittäin käyttökelpoinen myös verkkokaupan sisäisessä hakutoiminnossa, ja toimii samalla tavalla sielläkin.  

Asiakkaidemme verkkokaupoissa Codaone vastaa mikrodatatietojen toimivuudesta. Riittää, että koodaus on tehty kerran, minkä jälkeen se toimii kaikkien verkkokaupan tuotteiden kohdalla.

Mikrodata nostaa hakutuloksissa

Tällä hetkellä mikrodata on Suomessa todellinen kilpailuetu, sillä sen hyödyntäminen ei ole vielä täysin yleistynyt verkkokaupoissa. Mikrodatan merkitys kannattaa tiedostaa varsinkin sellaisilla aloilla, joilla tuotteiden verkkomyynnissä on paljon kilpailua.

Kun potentiaalinen asiakas näkee jo hakutuloksissa tietoja hakemastaan tuotteesta, on todennäköisempää, että hän valitsee tiedot heti kättelyssä tarjoavan verkkokaupan. Mikrodata myös nostaa sivuasi hakukoneen tuloksissa ylemmäs.

Väistämättä verkkokaupat, jotka hyödyntävät mikrodataa, erottuvat hakutuloksissa muista.

Mikrodatalla pystyisi palvelemaan potentiaalisia asiakkaita vielä nykyistäkin paremmin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa hakukoneen tuloksissa esiintyviä tuotteita voi vertailla kätevämmin keskenään, koska siellä verkkokauppoja ja nimenomaan metadataa hyödyntäviä verkkokauppoja on niin paljon.

Miten sinun verkkokaupassasi hyödynnetään mikrodataa?

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

SEOjouluhintalisäarvoblogiluvutmobiililaiteprosessitVerkkosivujen uudistaminenkäyttöliittymäsuunnittelu