Verkkokaupan pitäjä, kokeile rohkeasti mobiililla maksamista
Tällä hetkellä ongelmana on se, että monet selaavat verkkokaupan tuotteita mobiilisti - tabletilla tai älypuhelimella - mutta harvemmat vievät ostoksen loppuun saakka. Maksaminen kun on mobiilisti edelleenkin turhan hankalaa.
Yksi ratkaisu ongelmaan on Apple Pay. Sovellukseen liitetään erilaisia maksukortteja, ja sen avulla on mahdollista maksaa tuotteita ja palveluita niin tavallisissa kaupoissa kuin eri sovelluksissakin sormenjälkitunnistuksen avulla. Palvelu kuitenkin toimii vain Applen laitteissa, eikä sovellus ole ainakaan vielä lyönyt itseään läpi. Tähän mennessä Apple Payllä ei myöskään ole ollut mahdollista maksaa ostoksia verkkokaupoissa, mutta asiaan on tulossa muutos myöhemmin tänä vuonna.
Suomessa Paytrail on kokeillut tiliä, jolla helpotetaan mobiililaitteilla verkkokaupassa ostamista. Kuitenkin siinäkin maksaessa täytyy naputella sähköpostiosoite ja salasana, jolloin ostokokemus ei ole niin sujuva kuin se voisi olla.
Tärkeintä tiedostaa epäkohta
Suurin syy siihen, miksi useimmissa länsimaissa on edetty niin hitaasti mobiilimaksamisessa on se, että meillä edelleen jylläävät vanhat maksutavat. Suomessa erityisesti verkkopankin kautta maksaminen tulee jo suorastaan selkäytimestä. Esimerkiksi Kiinassa taas luottokortti ei koskaan lyönyt läpi, vaan siellä maksamisessa on hypätty suoraan mobiiliin - Kiinassa lähes kaikki ostaminen onnistuu nykyään puhelimella.
Mitään todellista estettä ei siis ole sille, etteikö meilläkin mobiilimaksaminen voisi olla sujuvampaa. Tärkeintä olisi tiedostaa, että palvelu on puutteellista. Tällä hetkellä verkkokauppojen käyttäjät eivät osaa vaatia parempia mobiilimaksamisen palveluita verkkokaupoilta, eivätkä verkkokauppojen pitäjät niitä maksunvälittäjiltä.
Ongelma on todellinen, sillä mikään ei takaa sitä, että mobiililaitteella verkkokauppasi tuotteita selaava asiakas palaa asiaan kotikoneellaan, ja ostaa sen siellä. Pikemminkin riskinä on se, että turhauduttuaan maksamisen vaikeuteen verkkokaupan mobiiliversiossa asiakas jättää koko tuotteen ostamatta.
Uskaltaisitko sinä lähteä tarjoamaan asiakkaallesi aivan uudenlaisia maksamisen tapoja? Tai oikeastaan - uskaltaisitko olla tarjoamatta?
Arkisto
2018
2017
Marras
Loka
Syys
Elo
Webbiportaali on enemmän kuin tehokas verkkokauppa
Haastattelussa Codaonen myynnistä Laura Palmu
Blogiyhteistyö vaatii verkkokauppiaalta suunnitelmallisuutta
MyCashflow-kassaintegraatio helpottaa verkkokauppiaan arkea
Kolme syytä perustaa oma verkkokauppa
Kolme vinkkiä kömpelöön verkkokauppaan
Omnichannel on reaaliaikaista dialogia
Videot eivät ole tulevaisuutta vaan tätä päivää
Magento 1 tuki loppuu - mitäs nyt?
3 askelta kohti sosiaalista verkkokauppaa
Kolme syytä tutustua EU:n tietosuojauudistukseen
Kolme kovempaa SEO-knoppia
Codaonen verkkokauppa
Tammi
2016
3 asiaa, jotka blogiyhteistyötä suunnittelevan on hyvä muistaa
3 tärkeintä järjestelmää, jotka sinun pitäisi integroida verkkokauppaasi
Älä päästä asiakkaitasi valumaan verkkokaupasta kivijalkaliikkeisiin!
Livechatista virtuaalitodellisuuteen - pian kättelet asiakastasi verkkokaupassa
Verkkokauppias, laajenna rohkeasti Pohjoismaihin!
Oletko huomioinut nämä yksityiskohdat verkkokaupassasi?
Miten verkkokaupassa voi hyödyntää lisättyä todellisuutta?
Laadukas tuotekuvaus takaa kaupat verkossa
Kieliversio on helppo tapa kansainvälistää verkkokauppasi
Kolme vinkkiä, joilla ohjaat asiakkaat pois verkkokaupastasi
Mobiiliostamisen Suomi-Ruotsi-maaottelu: naapuri on edelleen parempi
Näin luot henkilökohtaisen suhteen verkkokauppasi asiakkaaseen
Codaonen verkkokaupan peruspaketti ennakoi tulevaisuuden kasvutarpeet
Codaonen matka utopistisesta suunnitelmasta huikeaan kasvuun
Mikrodata auttaa asiakasta löytämään tuotteesi
Helppokäyttöisyys kannattaa muistaa b2b-verkkokaupassakin
Mitä tehdä, kun verkkokaupan rajat tulevat vastaan?
Tällaisessa työpaikassa syntyvät maailman parhaat mobiiliverkkokaupat
Verkkokaupan mahdollisuudet maailmalla – miltä näyttää Kiinan markkina?