Huh 28 2016

Verkkokaupan pitäjä, kokeile rohkeasti mobiililla maksamista

Verkkokauppoja selataan yhä useammin mobiililaitteella, mutta ostoksia ei viedä yhtä usein loppuun asti. Yksi syy on mobiilimaksamisen hankaluus.

Tällä hetkellä ongelmana on se, että monet selaavat verkkokaupan tuotteita mobiilisti - tabletilla tai älypuhelimella - mutta harvemmat vievät ostoksen loppuun saakka. Maksaminen kun on mobiilisti edelleenkin turhan hankalaa.

Yksi ratkaisu ongelmaan on Apple Pay. Sovellukseen liitetään erilaisia maksukortteja, ja sen avulla on mahdollista maksaa tuotteita ja palveluita niin tavallisissa kaupoissa kuin eri sovelluksissakin sormenjälkitunnistuksen avulla. Palvelu kuitenkin toimii vain Applen laitteissa, eikä sovellus ole ainakaan vielä lyönyt itseään läpi. Tähän mennessä Apple Payllä ei myöskään ole ollut mahdollista maksaa ostoksia verkkokaupoissa, mutta asiaan on tulossa muutos myöhemmin tänä vuonna.

Suomessa Paytrail on kokeillut tiliä, jolla helpotetaan mobiililaitteilla verkkokaupassa ostamista. Kuitenkin siinäkin maksaessa täytyy naputella sähköpostiosoite ja salasana, jolloin ostokokemus ei ole niin sujuva kuin se voisi olla.

Tärkeintä tiedostaa epäkohta

Suurin syy siihen, miksi useimmissa länsimaissa on edetty niin hitaasti mobiilimaksamisessa on se, että meillä edelleen jylläävät vanhat maksutavat. Suomessa erityisesti verkkopankin kautta maksaminen tulee jo suorastaan selkäytimestä. Esimerkiksi Kiinassa taas luottokortti ei koskaan lyönyt läpi, vaan siellä maksamisessa on hypätty suoraan mobiiliin - Kiinassa lähes kaikki ostaminen onnistuu nykyään puhelimella.

Mitään todellista estettä ei siis ole sille, etteikö meilläkin mobiilimaksaminen voisi olla sujuvampaa. Tärkeintä olisi tiedostaa, että palvelu on puutteellista. Tällä hetkellä verkkokauppojen käyttäjät eivät osaa vaatia parempia mobiilimaksamisen palveluita verkkokaupoilta, eivätkä verkkokauppojen pitäjät niitä maksunvälittäjiltä.

Ongelma on todellinen, sillä mikään ei takaa sitä, että mobiililaitteella verkkokauppasi tuotteita selaava asiakas palaa asiaan kotikoneellaan, ja ostaa sen siellä. Pikemminkin riskinä on se, että turhauduttuaan maksamisen vaikeuteen verkkokaupan mobiiliversiossa asiakas jättää koko tuotteen ostamatta.

Uskaltaisitko sinä lähteä tarjoamaan asiakkaallesi aivan uudenlaisia maksamisen tapoja? Tai oikeastaan - uskaltaisitko olla tarjoamatta?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

Jiratyöntekijäkieliversioverkkokauppakoodihintasisäinen hallintablogiB2Brekry