Huh 22 2016

Helppokäyttöisyys kannattaa muistaa b2b-verkkokaupassakin

Yritysten välinen verkkokauppa on murroksen keskellä. Karu tilausjärjestelmä ei enää riitä, vaan yritysasiakas vaatii samanlaista palvelua kuin kuluttaja-asiakaskin.

Yhtä lailla kun kuluttajille tarkoitetut verkkokaupat porskuttavat, myös yritysten välinen verkkokauppa yleistyy vauhdilla. Samalla sille asetetut vaatimukset lisääntyvät. Yrityksissäkin ostajana toimii ihminen, joka tekee työroolissaan ostopäätöksiä osittain samalla logiikalla kuin vapaa-aikanaan kuluttajana. Tavaroiden ja palveluiden hankkiminen ei ole enää rutiininomaista hommaa, johon riittää karu tilausjärjestelmä.

Enterpayn toimitusjohtaja Jarkko Anttiroiko kritisoikin 2.3.2016 ilmestyneessä Kauppalehden jutussa suomalaisia b2b-verkkokauppoja siitä, että niissä ei panosteta tarpeeksi palveluiden käytettävyyteen.

Yritysten laskutuspalvelun kehittäneen Enterpayn ja Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisyritysten myyjistä alle 30 prosenttia piti verkkokaupan etuna hyvän asiakaskokemuksen tarjoamista.

Hyvä asiakaskokemus on kilpailuetu

Verkkokaupan globaalissa todellisuudessa paikallisilla verkkokaupoilla on kuitenkin oltava jokin lisäarvo kansainvälisiin kilpailijoihinsa nähden. Vaarana on, että Amazonin ja Alibaban kaltaiset suuret kansainväliset verkkokaupat vievät suomalaisyritysten liiketoimintaa. Kauppalehden mukaan tällä hetkellä Alibaban Kiinan ulkopuolisesta myynnistä suurin osa on tukkumyyntiä. Esimerkiksi verkkokaupan hyvä käytettävyys voi olla juuri se ero, jonka perusteella suomalainen yritysasiakas valitsee sinun verkkokauppasi ulkomaalaisen kilpailijan sijaan.

Erityisen tärkeään rooliin asiakaskokemus nousee sellaisissa tuotteissa, joita jokin yritys ei tilaa säännöllisesti suuria määriä. Kun kyse on isoista, toistuvista tilauksista, yritys luultavasti pysyy saman tukkuliikkeen asiakkaana paljousalennusten vuoksi. Muussa tapauksessa on kuitenkin suuri riski, että yritysasiakas valitsee sen verkkokaupan, jonka kokee mukavimmaksi käyttää.

Avoin vai suljettu verkkokauppa?

Entä minkälaista palvelua sitten on mukava käyttää? Enterpayn Jarkko Anttiroiko kirjoittaa blogissaan, että aivan kuten kuluttajakaupassakin, yksi tapa lisätä asiakastyytyväisyyttä on kehittää joustavampia maksuratkaisuja. Maksuprosessi ei saisi olla niin raskas, että ostaja lannistuu ja lähtee toiseen verkkokauppaan.

Oma kysymyksensä, johon jokaisen b2b-verkkokaupan tulisi löytää vastaus on se, onko verkkokauppa avoin vai suljettu palvelu. Suljettu järjestelmä edellyttää asiakkaan rekisteröitymistä ja tunnistautumista, ja siinä hinnat eivät näy kaikille, sillä ne vaihtelevat asiakkaan mukaan. Avoin palvelu taas toimii kuin mikä tahansa kuluttajille tarkoitettu verkkokauppa, josta yritysasiakkaat ostavat laskulla tai yrityksen luottokorteilla.

Anttiroiko toteaa blogikirjoituksessaan, että kuluttajamaisesti käyttäytyvä ostaja ei välttämättä jaksa rekisteröityä verkkokauppaan ennen ostamista, vaan menee muualle, missä ostosten teko käy helpommin.

Minkälaisella verkkokaupalla sinä palvelet yritysasiakkaitasi parhaiten?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

esittelyohjelmoijamobiililaitekonsultaatioyrityskoodaajatekninen konsultaatiokoodimobiiliostaminenEcommerce