Maa 31 2016

Livechat on lyömätön asiakaspalvelija verkossa

Livechat on nyt todella lyönyt itsensä läpi: yhä useammasta verkkokaupasta löytyy livechat, ja asiakkaat käyttävät niitä aktiivisesti. Videoyhteys tulee lähitulevaisuudessa tarjoamaan entistä enemmän mahdollisuuksia palvella asiakkaitasi.

Livechatin asiakaspalvelija vastaa kivijalkaliikkeen asiakaspalvelijaa: hän auttaa asiakkaita löytämään oikeita tuotteita ja vastaa kysymyksiin. Etuna kasvokkain tai puhelimitse tapahtuvaan asiakaspalveluun nähden on kuitenkin se, että yksi työntekijä voi palvella montaa asiakasta samaan aikaan. Livechatissä on myös mahdollista kätevästi jakaa erilaista tietoa, esimerkiksi linkkejä tuotteisiin. Livechat on keino varmistaa, että asiakas saa tarvitsemansa tuen ostopäätöksen tekemiseen.

Palveluntarjoajia on monia. Live Helper Chat on hyvä esimerkki avoimen lähdekoodin sovelluksesta. Suomalainen Finnchat taas tarjoaa teknisen ratkaisun ohella myös chatin asiakaspalvelun.

Miten livechatissä kannattaa palvella?

Verkkokauppojen globaalissa maailmassa hyvä asiakaspalvelu on tapa erottua kilpailijoista. Livechatin etuna on se, että asiakas löytää haluamansa tuotteen ja hän kokee saavansa hyvää palvelua. Toisaalta livechat mahdollistaa myös sen, että halutessaan asiakas voi myös omassa rauhassa tutustua tuotteisiin.

Livechatin sopivat palveluajat riippuvat siitä, milloin juuri sinun asiakkaasi ovat verkkokaupassasi. Jotkut yrittäjät pitävät chatiä auki iltaisinkin ja vastaavat kysymyksiin älypuhelimella, suoraan kotisohvaltaan.

Yhtenä haasteena chatissä voi olla kysymystulva eri ihmisiltä. Asiakkaat kuitenkin malttavat odottaa vastausta useamman minuutinkin, ja lisäaikaa voi saada pyytämällä kysyjää odottamaan hetken.

Video on tulevaisuutta

Tulevaisuudessa videoyhteys tulee olemaan itsestään selvä osa livechatiä. Videoyhteyttä voi  hyödyntää esimerkiksi reklamaatiotilanteissa niin, ettei viallista tuotetta tarvitse lähetellä postissa tarkistettavaksi, vaan asiakas voi yksinkertaisesti näyttää sen. Myös sopivan tuotteen etsimisessä videoyhteys tulee olemaan korvaamaton: ajattele, jos voisit auttaa asiakasta etsimään verkkokaupastasi täsmälleen hänen kaipaamansa tuotteen - tai vielä paremman.

Video-ominaisuus on vasta tulossa markkinoille, sillä tätä ennen nettiselaimet eivät ole tukeneet sitä kovinkaan hyvin. Paraikaa Yhdysvalloissa Facebook testaa palvelua, jossa Facebookin Messenger valjastetaan yritysten käyttöön.

Suomessa videochat-toimintoa tarjoaa Kommeet, jonka kanssa Codaone tekee yhteistyötä. Kommeet tarjoaa tarvittaessa myös asiakaspalvelijoita hoitamaan videochatiä. Jos olet kiinnostunut kokeilemaan Kommeetin palvelua verkkokaupassasi, ole meihin yhteydessä.




Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

henkilöstöUudet kotisivutkäytettävyyshintajulkaisujärjestelmätutkimustyöpaikkaasiakaskokemusyritysUudet nettisivut