Hel 01 2016

Verkkokaupan mahdollisuudet maailmalla – miltä näyttää Kiinan markkina?

Mobiili ja ketterät verkkokaupparatkaisut mahdollistavat jokaiselle kauppiaalle suuntaamisen myös kansainvälisille markkinoille. Kiinasta löytyy kymmenkunta kaupunkia, joiden asukasluku on suurempi kuin koko Suomen. Ostajia todellakin riittää. Mitä jos te lähtisittekin seuraavaksi Kiinaan?

Tammikuun blogitekstissä käsittelimme Kiinan edelläkävijyyttä mobiiliverkkokaupassa ja –maksamisessa. Mobiili ja ketterät verkkokaupparatkaisut mahdollistavat jokaiselle kauppiaalle suuntaamisen myös kansainvälisille markkinoille. Toimivat käytännöt ja helppo ostaminen lisäävät kauppojen määrää, mutta toki markkinakin Kiinassa on aivan eri luokkaa, kuin meillä Suomessa. Kiinasta löytyy kymmenkunta kaupunkia, joiden asukasluku on suurempi kuin koko Suomen. Ostajia todellakin riittää. Mitä jos te lähtisittekin seuraavaksi Kiinaan?

 

Kiinan valtavat markkinat

Sonja Larsenin 21.12.2015 Kauppalehdessä julkaistussa artikkelissa kerrotaan, että Kiinan kauppa on tähän saakka ollut pitkälti B-to-B:hen keskittynyttä. Suomesta on viety esimerkiksi raaka-aineita, paperia ja koneita. Nyt olisi kuitenkin uuden markkinan aika: olisiko juuri sinulla elintarviketuote, jonka voisit viedä miljoonamarkkinoille? Laadukkaiden kuluttajatuotteiden kysyntää on. Täytyy  muistaa, että jo pelkästään yhden kaupungin tai alueen laajuinen kokeilu on Kiinassa suuri. Heti ei tarvitse lähteä koko maan kattavaan kauppaan, vaan kokeilla testimarkkinaa pienemmällä alueella.

 

Mitä Kiinaan kannattaa nyt viedä?

Ruokaskandaalit ovat laskeneet paikallisten luottamusta kiinalaiseen ruokaan, kun taas tuontiruokaa pidetään turvallisena. Kiina on Suomen suurimpia kauppakumppaneita, mutta mitä seuraavaksi? Esimerkiksi suomalaisella lihalla, kalalla, marjoilla, sienillä, makeisilla selä luomu- ja terveysvaikutteisilla elintarvikkeilla voisi olla kovaa kysyntää Kiinassa,  Hongkongissa toimivan Fintrade-Mercer Groupin operatiivinen johtaja Annika Hiltusen veikkaa. Näkisitkö oman tuotteesi seuraavana trendinä kiinalaisessa ruokapöydässä?

 

Räätälöityjä tuotteita 

Se, että tuote toimii kotimarkkinoilla ei kuitenkaan vielä tee autuaaksi. Kaiken on oltava kohdemarkkinalle räätälöityä, erityisesti Kiinassa. Kilpailu on kovaa ja tarjontaa on paljon, joten oman tuotteen myyntivalttien on oltava selkeitä. Toisaalta laadukkaille tuotteille on kysyntää ja brändituotteista ollaan valmiita myös maksamaan paljon.


Mitä seuraavaksi?

Hyvä tuote on loistava alku, mutta uuden markkinan valloitukseen lähdettäessä selvitettävää on paljon. Kiinan bisneskulttuuri on varsin perinteistä ja lainsäädäntö toki poikkeaa omastamme. Suurimmiksi riskeiksi artikkeli listaa henkilöstön palkkaamisen ja immateriaalioikeudet. Mikäli Kiinaan halajaa on siis laitettava paukut vientiosaamiseen, hiottava brändi kirkkaaksi ja perehtyä uusien markkinoiden haltuunottoon. Mahdollisuudet ovat kuitenkin suuret, joten ehkä juuri teidän kannattaa satsata näihin ja suunnata kohti Aasiaa ja sen lähes 4,5 miljardia asukasta!

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

kansainvälisyysjouluSkaalautuvat verkkosivutpalvelintilaulkoasuCodaoneyhteishenkivertailuEcommercetutkimus