Hel 24 2016

Kolme syytä perustaa verkkokauppa

Kaupan alan murroksessa suuret kansainväliset toimijatkin ovat pulassa, mutta verkkokaupat menestyvät yrityksen koosta riippumatta. Edelläkävijät panostavat mobiiliostamiseen, mutta miksi verkkokauppa ylipäätään kannattaa perustaa?
  1. Mobiiliostaminen on kasvussa

Suomalaiskuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut. Suomalaiset ostavat verkosta yhä useammin ja enemmän. Muutos on ollut hurjaa: viime vuoden lopulla kotimainen verkkokauppaindeksi kiihtyi 37 prosentin kasvuun, kun edellisenä vuonna samaan aikaan kasvua syntyi vain kahdeksan prosenttia. Vilkas Groupin laatima indeksi ottaa huomioon myynnin lisäksi suomalaisverkkokauppojen tilausmäärät ja ostoskorin koot. Näin huimaa kotimaisen verkkokaupan kasvua ei ole nähty vuoden 2008 jälkeen.

LähiTapiolan Timo Ritari toteaa, etteivät kuluttajat enää halua rajoittaa ostoksiaan fyysisiin kauppoihin tai aukioloaikoihin. Ostokset tehdään sopivan hetken tullen, ja yhä useammin mobiilisti.

 

  1. Raskas myymäläverkosto voi olla rasite

 

Perinteinen tavaratalokauppa on ollut ongelmissa jo hyvän aikaa niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin. Laskevan myynnin kanssa painiskeleva amerikkalainen tavarataloyhtiö Macy’s ilmoitti viime vuoden lopulla sulkevansa kymmeniä liikkeitä. Myös Walmartin, yhden maailman suurimmista kauppaketjuista, myynti ja tulos ovat olleet laskusuunnassa, vaikka sillä on merkittävää verkkokauppatoimintaakin. Molemmilla yrityksillä on ollut hyvin laaja myymäläverkosto. Suomessa esimerkiksi Stockmannilla on ollut samankaltaisia ongelmia.

Verkkokaupan suurien toimijoiden tilanne taas on pääasiallisesti vastakkainen. Näitä yrityksiä maasta riippumatta yhdistää se, ettei niillä ole raskasta myymäläverkostoa. Myös suomalaisten myymälöiden on aika miettiä, miten valjastaa verkkokauppa toimimaan tehokkaana osana bisnestä, ja avoimesti tarkastella, missä kauppa käy parhaiten.                           

 

  1. Verkkokauppa kirittää myyntiä (pienissäkin yrityksissä)

Yksi maailman suurimmista verkkokaupoista, Amazon, kasvaa edelleen vauhdilla ja kannattavasti. Vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä yrityksen myynti kasvoi 22 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Vielä paremmin menestyi kiinalainen verkkokauppa Alibaba, jonka myynti kasvoi 32 prosenttia.

 

Suomessa Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 24 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vaikka suomalaisen vähittäiskaupan tilanne muuten on heikko, Verkkokauppa.comin liikevaihto näyttää jatkavan kasvuaan tänäkin vuonna.

Myynnin kasvu ei kuitenkaan koske vain verkkokaupan jättiläisiä. North Patrol Oy:n ja Verkkoteollisuus ry:n äskettäin julkaistun haastattelututkimuksen mukaan verkkokauppatoiminta oli kasvattanut myyntiä 60 prosentilla vastaajista. Vain kolme prosenttia vastaajista sanoi, ettei verkkokauppa auttanut yrityksen kokonaismyyntiä kasvuun. Kyselyyn vastasi henkilöitä kuudestakymmenestä erikokoisesta yrityksestä, mutta vastauksista valtaosa kuvastaa pienten ja keskisuurten yritysten tilannetta.


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

markkinointilisäarvotilastolisätty todellisuusmikrodataSEOkäyttöliittymäsuunnitteluyhteishenkikäytettävyysarvostelut