Tam 29 2016

Kiinassa joka toinen ostos maksetaan mobiililla

Käteistä tai maksukortteja ei Kiinassa enää tarvita, koska kaikki ostaminen hoituu puhelimitse. Palvelu pelaa muutenkin ja verkkokauppa on paljon Suomea edellä. Lue mitä Kiinassa tehdään toisin.

Joulukuussa katsastimme miltä mobiiliostot ja verkkokauppa näyttävät länsinaapurissamme Ruotsissa. Mentäessä vielä hieman kauemmas, Kiinaan, löydetään eroja vieläkin enemmän.  Vuoden 2015 lopussa Kauppalehdessä Menestyjät maailmalla –juttusarjassa tarkasteltiin Kiinan verkkokauppamarkkinaa. Asiantuntijana artikkelissa oli Hongkongissa toimivan Fintrade-Mercer Groupin operatiivinen johtaja Annika Hiltunen. Sonja Larsenin 21.12.2015 julkaistu juttu ”Alipayn 350 miljoonan kuluttajan kohderyhmä odottaa Kiinassa” kertoo, että Kiinassa kaikista ostoista mobiililla maksetaan jopa useampi kuin joka toinen!

Kuinka nopea on nopea toimitus?

Käteistä tai maksukortteja ei Kiinassa enää tarvita, koska kaikki ostaminen hoituu puhelimitse. Palvelu pelaa muutenkin ja verkkokauppa on paljon Suomea edellä. Tuotteen kotiin saaminen nopeasti ei välttämättä vaadi edes kaupasta noutoa, sillä monissa kaupungeissa verkosta tilatut tuotteet toimitetaan saman päivän aikana. Tämä on hyvä pitää mielessä nopeaa toimitusta omille asiakkaille luvattaessa! Ihmeitä ei tarvita, kunhan palvelu on kohdallaan ja toimitus on yksi oleellisimpia asioita verkkokaupassa. Näin nopealla toimitusajalla alkavat perinteisen ostamisen hyödyt jäädä melko vähiin.

Verkkokauppojen omat maksujärjestelmät helpottavat ostamista

Alibaba lienee monelle tuttu, mutta tiesitkö, että verkkokauppajätillä on oma maksujärjestelmä Alipay, jonka piirissä on 350 miljoonan kuluttajan kohderyhmä? Alibaban lisäksi esimerkiksi WeChatilla ja Tencentillä on omat sovelluksensa, joiden kautta voi maksaa kivijalkakaupasta tehdyt ostokset, nostaa lainaa tai hoitaa sähkölaskun.

Miksi mobiilikauppa on niin suosittua?

Alipay tuo luotettavuutta ja turvallisuutta mobiilimaksamiseen. Juuri tämä on se, mitä kuluttajat kaipaavat: varmuus siitä, että rahansa saa ongelmatilanteessa takaisin. Shoppailu mobiilissa ei ole Suomessa arkipäiväistynyt samalla tavalla kuin Kiinassa, mutta varmasti pian meilläkin esimerkiksi ruokaostoksia hoidetaan paljon mobiilisti. Käyttäjämääriä verrattaessa toki Kiinassa internetin käyttäjät käyttävät huomattavasti useammin mobiililaitetta kuin meillä, mutta on vain ajan kysymys, milloin mobiiliostaminen räjähtää käsiin, kunhan toiminnot saadaan jouheviksi.

Kiinan markkina toki on valtavan suuri, mutta liekö toimivilla sovelluksilla ja sujuvilla maksuilla osansa myös myyntilukuihin. Black Fridayt ja muut Yhdysvaltojen huippuostospäivät jäävät kolmen miljardin myynneillään kauas taakse Aasian lukuihin verrattuna. Esimerkiksi lokakuisen Singles Dayn aikana kauppaa käytiin 13 miljardin edestä, yhdessä päivässä!

Suomessa tullaan perässä, mutta kuinka kaukana?

Toki mobiilimaksupalveluita on tällä hetkellä tarjolla Suomessakin, esimerkiksi Apple Pay, Android Pay ja Samsung Pay ottavat roolia mobiilimaksuissa. Alkaneena vuonna yhä useammat jälleenmyyjät tulevat varmasti näiltä palveluilta maksuja hyväksymään ja mobiililompakko ottaa sijaa puhelinten perusominaisuutena. 

Kuinka sinun asiakkaasi löytävät mobiiliostamisen ja –maksamisen?

Verkkokauppiaiden täytyy myös muistaa, että asiakkaat on opetettava uudenlaisiin toimintamalleihin. Ehkäpä mobiilissa ei tehdä tai makseta ostoksia koska siihen ei olla totuttu? Miten sinä ohjaat asiakkaitasi uusiin osto- ja maksutapoihin? Hyötyykö asiakkaasi jotenkin tapojensa muuttamisesta ja oletko ylipäätään kertonut eri mahdollisuuksista?


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

arvostelutkäyttöliittymäsuunnitteluomnichannelblogirajapintaKiinareferenssimobiilioptimointiilmapiiriintegraatio