Jou 28 2015

Terveiset vuodelle 2016

Näin joulun alla ajattelimme tehdä blogin puolellakin tutuksi jengiä, joka Codaonen takana hyörii. Tulevaa vuotta ja sen mukanaan tuomia uusia tuulia odotellaan mielenkiinnolla. Haastavat caset sytyttävät porukan ja tiimi kehittää jatkuvasti itseään. Heitimmekin toimiston väelle muutaman kysymyksen ja kehotimme suuntaamaan katseet ensi vuoteen. Miltä näyttää vuosi 2016 verkkokauppatrendien suhteen ja miten luodaan hyvä verkkokauppa?

Mobiili ja sen uudet maksutavat 

Mobiilin tärkeys ja kasvu nousivat niin Juhani Haapalan kuin Kuisma Joentakasen ja Olavi Haapalan mielessä ykkösjutuiksi alkavana vuonna. Ainoastaan kävijäluvut mobiilin puolelta eivät tule kasvamaan, vaan myös ostomäärät. Jos ja kun helpompi mobiilimaksutapa lyö läpi, se tulee tekemään lopullisen läpimurron mobiiliostamiseen.

Maksutapa liittyy olennaisesti ostokokemukseen ja ostamisen tekeminen helpoksi on äärimmäisen tärkeää. Pelkkä tuotteiden selailu ei riitä, vaan asiakas on saatava klikkaamaan tuotteet ostoskoriin ja kotiuttamaan ne kassan kautta.

Erottuminen: asiakaspalvelulla vai pelillistämisellä?

Juhani muistuttaa, että Suomessa, tai muuallakin maailmassa, pelkällä hinnalla erottautuminen on vaikeaa. On mielenkiintoista nähdä, kuinka verkkokauppiaat vastaavat kasvavaan kysyntään verkkokaupan ympärille rakennettavista palveluista, asiakaspalvelusta ja mahdollisesti jopa tuotteiden pelillistämisestä verkkokaupan sisällä.

Olavi pitää tärkeänä hyviä tuotekuvia ja –kuvauksia ja suosittelee käyttämään myös arvosteluita. Microdatan avulla hinnat ja arvostelut on saatavilla myös Googleen. Olavi veikkaa, että 360 asteen tuote-esittelyvideoita ja virtual reality –kauppojakin nähdään tulevana vuonna. Jarmo Syvänne huomauttaa, että myös Google on kertonut vuoden 2016 trendeiksi videomainokset ja jopa virtuaalitodellisuuden, mutta perinteisten laitteiden ohittaminen mobiililla lienee kuitenkin se todennäköisin skenaario.
 

Tunne asiakkaasi

Maailma muuttuu, mutta tietyt lainalaisuudet pätevät silti. Kohdeyleisön ymmärtäminen on edelleen tärkeää. Mitä oma asiakaskohderyhmäsi arvostaa? Edullista hintaa, helppoa ostamista, hyvää asiakaspalvelua, toimivuutta mobiilissa, vai jotain ihan muuta? Vesa Toivonen liputtaa livechattien puolesta, jonka kautta monet jo tarjoavatkin asiakaspalvelua ostajilleen.

Toimivuus on kaiken keskiössä. ”Jos joku kohta tuotteen löytämisessä, ostamisessa tai maksamisessa tökkää tai on vaikeaa, käyttäjä siirtyy muualle”, Jarmo toteaa. Varmaa on myös se, että jokainen asiakas pitää yksinkertaisesta ja selkeästä ostoskorista, jossa ei ole turhia kenttiä, ainakaan pakollisena. Miksi säikäyttäisit asiakkaan ylimääräisillä kysymyksillä, jotka eivät ole välttämättömiä?

Kohti toimivaa verkkokauppaa

Vesa muistuttaa, että meidän kannaltamme tärkeä osa verkkokaupan luomista on asiakkaan selkeät suunnitelmat ja jouheva yhteistyö. Lyhyesti ja ytimekkäästi: ” Luontihommissa on parasta jos asiakas ei uunoile.” Oma intohimo ja seisominen asian takana näkyy myös asiakkaalle. Jarmon mielestä verkkokaupan luomisessa tärkeintä on oma intohimo ja kiinnostus. Se, että perustetaan omannäköinen kauppa ja myydään tuotteita, joita itsekin arvostetaan.

Selkeillä suunnittelmilla kohti vuotta 2016 siis! Jos joulupukille lähti toive verkkokaupan perustamisesta tai uuden vuoden lupauksena on sen suunnitelmissa olleen nettipuodin toteuttaminen, niin pirauttelehan meille päin. Huikeaa uutta vuotta!

Kaikkien yhteystiedot löydät täältä.


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

toimitustavatUudet nettisivuttyöverkkokaupan perustaminenprosessitGooglejouluwebbiportaalikivijalkaliikemobiilioptimointi