Jou 18 2015

Missä mennään mobiiliostamisen Suomi-Ruotsi-maaottelussa?

Ruotsissa on otettu iso harppaus verkkokaupan mobiililiikenteen määrässä loppuvuodesta 2014 ja etumatkaa on kertynyt. Verkkokauppa on murroksessa ja mobiilin osuus kasvaa vauhdilla myös Suomessa, sitä ei käy kiistäminen. Nyt on aika miettiä, miten omaa verkkokauppaa voisi kehittää käyttäjäystävällisemmäksi ja sitä kautta lisätä kauppojen määrää. Eihän me Ruotsille kakkoseksi haluta jäädä!

Kauppalehti kirjoitti 10.11.2015 verkkokaupan mobiilimurroksesta ja tämä herätti myös meillä paljon keskustelua. Ajattelimme nostaa mielestämme tärkeimmät pointit Antti Lehmusvirran ”Ruotsi johtaa verkkokaupan mobiilimurrosta” -artikkelista myös teidän pohdittavaksenne. Monella on varmasti ensi vuoden suunnitelmat jo hyvässä vauhdissa. Toivottavasti tästä herää lisää ajatuksia siihen, miten omaa verkkokauppaa voisi kehittää käyttäjäystävällisemmäksi ja sitä kautta lisätä kauppojen määrää. Eihän me Ruotsille kakkoseksi haluta jäädä! 

Tekeekö asiakkaasi oikeasti ostoja verkossa? 

Ruotsissa on otettu iso harppaus verkkokaupan mobiililiikenteen määrässä loppuvuodesta 2014 ja etumatkaa on kertynyt. Tulemme monessa asiassa hieman Ruotsia jäljessä ja mobiiliostaminen ei tee tästä poikkeusta. Se ei suinkaan tarkoita sitä, ettäkö me täällä itänaapurissa voisimme levätä laakereillamme. Päinvastoin, nyt on oikea aika reagoida muutokseen rajusti ja valmistautua yhä kasvavaan mobiiliasiakkaiden määrään. Verkkokauppa on murroksessa ja mobiilin osuus kasvaa vauhdilla myös Suomessa, sitä ei käy kiistäminen.

Kännyköiden näyttöjen koot kasvavat ja mobiilimaksuvälineet kehittyvät, joten enää ei ole syytä vain selata valikoimaa puhelimella ja hoitaa varsinaista ostotapahtumaa tietokoneelta. Olethan sinä tehnyt ostamisen mobiilissa mahdollisimman helpoksi asiakkaallesi? Jokainen ylimääräinen mutka matkassa lisää todennäköisyyttä sille, että asiakas menettää hermonsa ja siirtyy muualle ostoksille.

kauppalehti_2015-11-10_s8.jpg

(Kuva: Kauppalehti 10.11.2015, Ruotsi johtaa verkkokaupan mobiilimurrosta) 

Milloin asiakkaasi ostaa?

Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos on syytä ottaa huomioon myös verkkokaupan markkinointia suunniteltaessa. Onhan mainontasi sellaista, että se puree myös mobiililaitetta käyttävään kuluttajaan? Oletko kohdentanut Facebook-mainontaa mobiiliin ja suunnitellut mainoksesi puhutelluiksi? Tärkeää on myös huomioida aika, jolloin asiakkaasi ovat aktiivisia. Milloin puhelinta selataan kiireellä, milloin ajan kanssa ja missä vaiheessa ostopäätökset tehdään?

Ruotsissa iltayhdeksän ja iltakymmenen välillä tehdään eniten verkko-ostoksia. Suomessa taas tuolla aikavälillä kauppojen osuus on 2,5 prosenttiyksikköä pienempi. Ruotsalaisten ostoksista sen sijaan viisi prosenttia tehdään yhdeltä päivällä, meillä luku on kuusi prosenttia. Tiesitkö, että Suomessa tehdään muihin Pohjoismaihin verrattuna eniten mobiiliostoja työaikana? Kuinka te voisitte hyödyntää tätä?

Omaa asiakaskuntaa kannattaa toki seurata ja oppia tuntemaan myös juuri sinulle potentiaalisten asiakkaiden ajankäyttöä. Karkeasti voidaan kuitenkin sanoa, että toisin kuin moni luulee, niin perjantai ja lauantai ovat hiljaisia kauppapäiviä. Sunnuntaina kävijämäärät nousevat rajusti ja Suomessa eniten ostoja tehdään maanantaisin.

Toivottavasti joulusesonki on näkynyt teidän verkkokaupassanne positiivisena ja tulevat muutokset herättävät positiivista innostusta ensi vuodelle. Codaone toivottaa rauhallista joulunaikaa! 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

mobiiliB2BSEOblogiwebbiportaalimikrodatalisätty todellisuusomnichannelvideomobiililaite