Mar 20 2015

Miten tarjoat hyvää palvelua verkkokaupassa?

”Kivijalkaliikkeestä saa henkilökohtaista palvelua ja tuotteiden vertailu on helpompaa”, saattaa moni yhä ajatella. Miksi myös verkossa ostoksia tekeville asiakkailla ei tarjottaisi hyvää asiakaspalvelua? Hyvä palvelu johtaa suositteluun ja päinvastoin, joten parempaa mainosta ei ole olemassakaan kuin tyytyväinen asiakas.

Toimiva ympäristö

Yksinkertaisimmillaan kaikki lähtee toimivasta verkkokauppa-alustasta, jossa tuotteet ovat helposti löydettävissä, hyvin esillä ja ilme on selkeä ja miellyttävä. Palvelupolun rakentaminen toimivaksi ja asiakkaan tarpeita vastaavaksi on ensiarvoisen tärkeää. On tärkeää, että asiakas löytää helposti tuoteryhmät ja pystyy selaamaan ja vertailemaan tuotteita.

 

Ostaminen on prosessi – onko se asiakastasi miellyttävä?

Kun ostopäätös on tehty, on ostamisen oltava mahdollisimman yksinkertaista ja asiakkaalle on jäätävä mielikuva luotettavasta ja toimivasta prosessista. Asiakkaalle viestiminen ostotapahtuman jälkeen on tietysti ihan oma lukunsa, toimituksesta ja mahdollisesta palautuksesta puhumattakaan. Oletteko te kysyneet asiakkailtanne, millaiseksi he kokevat verkkokaupassanne asioinnin? Kysymällä selvitätte, mitkä asiat vaativat vielä hiomista, ja missä teidän kannattaisi palvella asiakkaitanne entistä paremmin. Lukuja analysoimalla pystyy myös selvittämään, missä kohtaa asiakas jättää ostoprosessin kesken. Selvitä tämä kohta – ja tartu siihen.

Monet verkkokaupan asiakaskokemusta parantavat seikat tuntuvat itsestään selviltä ja yksinkertaisilta, mutta valitettavasti ne eivät silti läheskään jokaisella ole kunnossa. Haun rajaaminen hinnan, koon tai värin perusteella, varastosaldon näkyminen, tuotekohtaisen toimitusajan kertominen, nopeasti latautuvat sivut tai hyvin toimiva haku-toiminto voivat olla verkkokauppasi parhaat myyntivaltit. Etenkin jos tuotteen voi ostaa myös muualta, ei asiakkaan poistumiseen verkkokaupasta tarvita välttämättä suurtakaan vastoinkäymistä. Älä anna niin tapahtua!

Helppokäyttöisyyden lisäksi maksu- ja toimitustapojen valinnalla voidaan parantaa asiakaskokemusta. Harvalla asiakkaalla on kiinnostusta ja energiaa ruveta selaamaan alasivun alasivun alasivua, jonka kulmasta ehkä löytyvät toimitusehdot ja niihin upotettuna toimitushinnat, mutta monessa tapauksessa toimituskuluillakin on vaikutuksensa ostopäätökseen. Myös lähetyksen seurantamahdollisuus ja nopea toimitus tuovat luonnollisesti asiakkaalle fiiliksen paremmasta asiakaspalvelusta. 

 

Onko verkkokauppasi henkilökohtainen?

Muistaako verkkokauppasi mistä potentiaalinen ostajasi on kiinnostunut? Kuinka paljon helpompaa onkaan klikkailla kotiutettavaksi ne valmiiksi ostoskoriin tallentuneet tuotteet edellispäivältä, kuin ruveta selaamaan tuotevalikoimaa taas uudelleen läpi etsiäkseen uudelleen samoja tuotteita?

Voisitko lisäksi tarjota asiakkaallesi muiden kommentteja hänen harkitsemastaan tuotteesta, tuotevertailua tai chat-asiakaspalvelua? Verkosta ostamisessa on lukuisia hyviä puolia, mutta silti jopa suomalainen asiakas haluaa usein tulla palvelluksi ihan oikean, elävän asiakaspalvelijan toimesta. Useimmiten on hyvä tarjota apu ihmiseltä ihmiselle, niinhän niitä ostopäätöksiä yleensä tehdään, myös verkossa! Pirauta meille, ja suunnitellaan yhdessä teille toimiva verkkokauppa, jossa jokainen asiakas kokee tulevansa huomioiduksi ja asioinnin helpoksi ja huolettomaksi.

 

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

lisäarvoAlibabaB2BesittelyphpasiakaspalvelutyömarkkinointiUudet kotisivutmobiililaite