Mar 27 2015

Miten asiakkaat löytävät verkkokauppasi?

Maailma on pullollaan nerokkaita tuotteita ja hyvin rakennettuja verkkokauppoja, mutta ovatko kaikki nämä ottaneet huomioon sen, että asiakkaat myös löytävät kauppaan? Sijainti, sijainti ja sijainti, näiden kolmen sanotaan olevan ravintolan tärkeimmät ominaisuudet. Sama pätee verkkokauppaan, mutta internetin maailmassa ei voi sijoittua Mannerheimintien ja Lönnrotinkadun risteykseen vaan on oltava löydettävissä muunlaisin keinoin.

Ensimmäinen asia on tietysti SEO eli hakukoneoptimointi, jonka on nykypäivänä pakko olla kunnossa. Verkon syövereissä on niin paljon sisältöä, että juuri teidän tuotteenne etsiminen ja löytäminen on tehtävä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Montako sivua esimerkiksi Googlen hakutuloksia jaksat itse selata? Otsikoiden, url-osoitteiden, metatekstien ja väliotsikoiden on syytä olla tarkoin harkittuja. Linkittäminen ja sivuillesi johtavien linkkien laatu ja määrä ovat hakukoneoptimoinnin kannalta hyvin oleellisia. Muotoilemalla tekstiä voi myös vaikuttaa hakutuloksiin. Mieti, millä hakusanalla asiakas etsii silloin, kun teidän tuotteenne voisi olla vaihtoehto? Mitä vaihtoehtoja asiakkaalla on? Voitko kääntää suositun hakusanan eduksesi? Jos asiakas hakee vaikkapa edullista kuntotarkastusta, voisitko optimoida oman blogitekstisi aiheesta ”millainen laadukas kuntotarkastus on” ja miksi teidän tuotteenne ei ehkä ole se edullisin vaihtoehto, mutta kuitenkin paras. 

Google on edelleen suomessa käytetyin hakukone ja sen omaa analytiikkaa ja työkaluja kannattaa hyödyntää hakukoneoptimointia mietittäessä. Lisäksi on syytä muistaa, että nykyisin hakukoneina toimivat myös monet muut suositut sivustot, joita ei välttämättä edes mielletä hakukoneiksi. Miltä hakutulokset yrityksestänne tai tuotteistanne näyttävät Facebookissa, YouTubessa tai Pinterestissä?

Siitä päästäänkin seuraavaan loistavaan kanavaan asiakkaiden ohjaamiseksi verkkokauppaanne: sosiaaliseen mediaan. Missä kanavissa teidän asiakkaanne liikkuvat ja mistä he etsivät tietoa sopivista tuotteista? Missä te taas näytte, oletteko siellä missä asiakkaanne ovat? Seuraatteko mitä teistä keskustellaan forumeilla, eri medioiden kommenttiosioissa tai somessa? Sisällöt eivät voi toki olla pelkkää tuotekeskeistä palopuhetta, mutta tärkeää on myös muistaa, että asiakkaan kiinnostuessa tuotteesta, hänen on löydettävä lisätietoa helposti. Kiinnostus lakkaa varsin nopeasti, jos  asiakas joutuu klikkaamaan linkkiä toisensa perään ja tekemään tulosta tuottamattomia hakuja. Tänä päivänä myös blogien merkitys on suuri ja jokaisen yrityksen on syytä miettiä, olisiko blogiyhteistyö omalla kohdalla hedelmällistä.

Ihmiset selaavat nettiä ja etsivät tietoa kiinnostavista tuotteista yhä enemmän mobiililaitteella. Hetket lounastauolla, bussia odotellessa tai hississä ovat niitä, jolloin saadaan nopeita syötteitä. Toisaalta monesti kivijalkaliikkeessä selataan samalla verkkokauppojen tarjontaa ja junassa istuessa on hyvää aikaa tehdä isojakin ostopäätöksiä. Nettishoppailu ei rajoitu missään nimessä pelkästään pöytäkoneella tehtävään surffailuun, joten olettehan te löydettävissä myös mobiilisti? Ja ennen kaikkea toimiihan verkkokauppasi moitteettomasti myös mobiilikäyttäjälle? Vaikka pöytäkoneella selattava versio verkkokaupastanne olisi kuinka upea tahansa, on suuri mahdollisuus, että asiakas ei ikinä edes löydä sinne asti, jos mobiilisivunne antavat vaikutelman viime vuosikymmenelle jääneestä kaupasta tai toimimattomuus saa  asiakkaan ärsyyntymään ja siirtymään tarpeineen kilpailijan tontille.

Mobiilioptimointi on yhä tärkeämpää myös siksi, että esimerkiksi juuri Googlen hakutuloksissa sivuston sopivuus mobiililaitteisiin vaikuttaa sijoitukseen merkittävästi. Kun käyttäjä selaa Googlen hakutuloksia mobiililaitteella, näkyvät hänellä haussa korkeimmalla ne sivustot, jotka on mobiilioptimoitu.

Lue lisää mobiilioptimoinnista Googlen sivulta ja testaa miten omat sivusi toimivat mobiililaitteilla: https://support.google.com/adsense/answer/6196932?hl=fi


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

mikrodataintegraatiorekrykieliversiotutkimuskivijalkaliikeluvutrajapintawebbiportaalisisäinen hallinta