Syy 30 2015

Viihtyvätkö ihmiset verkkokaupassasi? Ennen kaikkea, ostavatko he?

Onko sinulla nämä 5 asiaa kunnossa? Tarkista, ja pystyt kehittämään verkkokaupastasi entistä tuottavamman.

Onko verkkokaupassasi mukava asioida? Ovatko nämä 5 asiaa kunnossa? Tarkista, ja pystyt kehittämään verkkokaupastasi entistä tuottavamman.

Suomessa verkkokaupoista monet kilpailevat myös ulkomaisten verkkokauppojen kanssa. Tässä kohtaa suomalaisilla on hyvä mahdollisuus erottautua toimivalla mobiililla verkkokaupalla, joka on rakennettu tukemaan kuluttajan käyttökokemusta. 

Oletko miettinyt miten rakennat verkkokauppasi niin, että asiakas kokee ostamisen mahdollisimman helpoksi ja tulee kauppaasi myös toistamiseen?

 

  1. Mobiilioptimoi. Tarjoa helppo ja toimiva kaupparatkaisu siellä, missä asiakkaasi aikaansa viettävät. Toimiiko verkkokauppasi sulavasti mobiilissa? Onko käyttöliittymä suunniteltu niin, että käyttökokemus on miellyttävä ja helppo? Jos näin ei ole, kukaan ei viihdy kaupassasi. Ostajien keskittymiskyky on heikentynyt, ja jos verkkokaupassa jokin ei toimi, kestää liian kauan tai tieto ei ole helposti saatavilla, ei kuluttaja jää odottamaan, vaan vaihtaa kauppaa tai lopettaa shoppailun.

    Käyttökokemusta suunnitellessa on muistettava, että mobiili on käyttäjälleen erittäin henkilökohtainen. Mobiili on iso osa kuluttajien arkipäivää. Moni aamulla ensimmäisenä nappaa älypuhelimen käteensä ja viimeisenä illalla selaa laitteelta uusimmat päivitykset ja käy sitten nukkumaan. Mobiili on vierellä ensimmäisenä ja viimeisenä monen arkipäivässä. Tämä tuo omat haasteensa kaupan palvelun ja markkinoinnin suunnittelulle: miten viestiä näin henkilökohtaisen välineen kautta?

 

  1. Tutki. Tiedätkö miten asiakkaasi liikkuvat verkkokaupassasi? Mitä tuotteita he selaavat ja minkä toiminnon jälkeen lisäävät tuotteen ostoskoriin? Kerää ja analysoi dataa, jota saat verkkokaupasta. Tarvittaessa palkkaa vaikka ulkopuolista apua, jotta opit ymmärtämään, miten kohderyhmäsi käyttäytyy verkkokaupassasi, jotta voit iskeä juuri oikeaan kohtaan.

 

  1. Yksinkertaista. Älä tee asioista liian monimutkaista. Mitä yksinkertaisempaa kaupassa surffailu, tuotteiden vertailu ja ostoskärryyn lisääminen on, sitä helpommin kuluttajat päätyvät ostamaan. Miten sitten varmistan että kauppani on käyttäjälle tarpeeksi simppeli? Testaa, testaa ja testaa. Jos mahdollista, testaa jo verkkokaupan kehitysvaiheessa kauppasi toimivuutta kohderyhmällä ja kerää palautetta. Mobiilin ruutu on pieni, ja se on muistettava käyttöliittymän suunnittelussa: mitkä ovat olennaisimmat asiat, jotka on oltava helposti saatavilla?

  1. Palvele. Saako asiakas palvelua verkkokaupassasi? Saako hän tarvitsemansa tiedon ja ohjeet osatakseen liikkua ja lisätä tuotteita ostoskoriin? Onko kaupallasi hahmo, joka johdattaa kuluttajan kohti ostoksia, tai onko asiakaspalvelun chat saatavilla myös älypuhelimella selatessa? Varmista että palvelu on saatavilla ostamisen hetkellä - näin vahvistat takuuvarmasti asiakkaan ostopäätöstä. Mobiilin henkilökohtaisuus tarjoaa mahdollisuuden entistä henkilökohtaisempaan asiakaspalveluun ja näin tukemaan kuluttajan ostamista.


  2. Suosittele. Anna vaihtoehtoja, joista valita. Jos asiakkaan on valittava sadasta tuotteesta juuri hänelle sopiva, saattaa ostopäätös jäädä tekemättä. On tärkeää tarjota kuluttajalle muutama vaihtoehto, joista on helppo valita. Pyri siis välttämään asiakkaalle syntyvää runsauden pulaa.  

Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

Uudet nettisivutlisäarvomobiilitilastohenkilökohtaisuuslivechathenkilöstöjoulukasvuverkkokauppa