Elo 21 2015

Mobiili kivijalkaliikkeen tukena?

Viimeisimmät tutkimukset osto- ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta osoittavat mobiilin tärkeäksi osaksi ostoprosessia. Mobiili ja mobiiliverkkokauppa eivät ole uhka kivijalkaliikkeelle, kun ne hyödynnetään oikein.

Viimeisimmät tutkimukset osto- ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta osoittavat mobiilin tärkeäksi osaksi ostoprosessia. Mobiili ja mobiiliverkkokauppa eivät ole uhka kivijalkaliikkeelle, kun ne hyödynnetään oikein. Mobiilin kautta parhaimmillaan voidaan tukea asiakkaan ostoprosessia. Lisäarvoa tuottamalla kuluttaja voidaan sitouttaa omaan brändiin. Yksinkertaisuudessaan jo pienillä asioilla yritys voi huolehtia mobiilinäkyvyytensä liiketoimintaa tukevaksi.

 

Lisäarvo keskiössä

Tarjoatko sinä kuluttajalle lisäarvoa mobiilissa? Mitä tämä paljon puhuttu lisäarvo voi olla?

Voisiko liikkeessäsi olla esimerkiksi QR-koodin kautta helposti puhelimella ladattavaa lisätietoa tuotteesta? Voisiko liikkeessäsi usein asioivia kuluttajia palkita ja kannustaa? Voisitko valjastaa asiakkaasi kertomaan käynnistään liikkeessäsi? Voisitko tarjota asiakkaillesi mobiilisti lisäarvoa kiinnostavalla sisällöllä: käyttövinkeillä, ohjeilla, tuotevertailuilla?

 

Sosiaalinen mobiili

Voisitko lisätä verkkokauppaasi sosiaalisen vuorovaikutuksen? Mistä kuluttaja saa suosituksia? Haluaisiko myös hän suositella? Mitä jos verkkokauppa toisi kavereiden suosittelut näkyville juuri silloin kun ostaja selaa puhelimellaan verkkokauppaa? Verkosta haetaan niin inspiraatiota kuin tukea ostospäätökselle. Muiden suositteluilla on suuri vaikutus kuluttajan ostopäätökseen.

 

Aikatauluongelma

TNS:n ja Googlen tuoreen kuluttajabarometrin mukaan noin kolmasosa suomalaisista kuluttajista hankkii tietoa verkosta ja hankkii lopulta tuotteen muualta. Vain viidesosa sekä hankkii tiedon verkosta että tekee ostoksensa verkossa. Jos tuotteeseen on tutustuttu liikkeessä, saatetaan lopullinen ostos tehdä verkossa aikatauluongelman takia, sillä kivijalkakauppojen aukioloajat ovat rajoitettuja. Verkko on auki aina, ja palvelee kuluttajaa juuri silloin kun hän haluaa.

 

Ostokäyttäytyminen muuttuu

PwC julkaisi alkuvuonna 2015 kaikkien aikojen laajimman selvityksensä ostokäyttäytymisen muutoksesta. Tässä muutoksessa verkkokauppa-ostamisella ja mobiililla on iso rooli. Seuraava kuva osoittaa matkapuhelimen tärkeyden tulevaisuuden ostamisessa, 9% kaikista tutkimukseen vastanneista oli sitä mieltä, että mobiilista tulee ostamisen ykkösväline.

 

2015-02-25 Kauppalehti_PWC tutkimus.png

Kauppalehden 25.2.2015 uutisoima PwC:n Total Retail 2015: The Retailer and the Age of Disruption -tutkimus on tehty yhteensä 19 maassa ja 19 000 netin käyttäjälle. Suomi ei ollut mukana kyselyssä, mutta Suomen PwC:n vähittäiskaupan asiantuntija Mikael Federley:n mukaan trendit pätevät myös Suomessa.

Kuvio osoittaa myös, että verkossa tehty vertailu johtaa ostoon kivijalasta yhtä usein kuin kivijalkakaupassa tehty vertailu johtaa ostoon verkossa.

 

Mobiili osana ostoprosessia

TNS:n ja Googlen tuore kuluttajabarometri kertoo suomalaisten tarkistavan ennen ostoksille lähtöä mobiilisti liikkeiden aukioloajan sekä tuotteiden hinnat. Yritys, jonka verkkokauppa toimii käyttäjäystävällisesti ja tarjoaa nopeasti tarvittavan tiedon, pärjää tässä kilpailussa. Jos sivusto ei ole mobiiliystävällinen, niin Googlen lisäksi myös potentiaalinen asiakas hylkii todennäköisimmin sivustoa.

Faktoja mobiilin tärkeydestä ei ole syytä sivuuttaa. On lähdettävä miettimään ja kehittämään uusia tapoja hyödyntää verkko ja kivijalkakauppa. Näitä tapoja ovat lisäarvon tarjoaminen sekä käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden huomiointi mobiilissa.

Onpa kyseessä toimiva verkkokauppa tuotetietoineen ja suositteluineen tai sivusto, josta löytyy tarpeellinen tieto, on mobiilikäytettävyys kilpailuetu jo nyt. Mobiili voi toimia tukena kivijalkaliikkeelle.


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

toimitustavatprosessitkesäliiketoimintaGooglekäyttäjälähtöisyystutkimuskäytettävyyskoodipohjoismaat