Elo 28 2015

Alibaban johdolla Kiina siirtyy suoraan mobiiliin

Maailman suurimmaksi verkko- ja mobiilikauppatoimijaksi kuvaillun Alibaban perustaja Jack Ma nousi hetkessä Kiinan rikkaimmaksi henkilöksi, kun yhtiö listautui New Yorkin pörssiin syyskuussa 2014. Suurimmat kulutustrendit Kiinassa ovat mobiiliostaminen ja mobiilimaksaminen ja näihin trendeihin Alibaba on pystynyt vastaamaan.

Alibaban johdolla Kiina siirtyy suoraan mobiiliin

Maailman suurimmaksi verkko- ja mobiilikauppatoimijaksi kuvaillun Alibaban perustaja Jack Ma nousi hetkessä Kiinan rikkaimmaksi henkilöksi, kun yhtiö listautui New Yorkin pörssiin syyskuussa 2014. Listautuminen oli maailman suurin ja siinä kerättiin 20 miljardia euroa. Osakkeen hinta nousi syksyn 2014 aikana 60% ja yrityksen markkina-arvo oli vuoden alussa yli 200 miljardia euroa. Näin uutisoi Kauppalehti tammikuussa 2015.

Alibaba Group

  • Kiinalainen verkkokauppajätti

  • Ei myy itse mitään, tarjoaa verkkopohjaisen kaupankäyntialustan (mm. Taobao ja TMall)

  • Menestyksen takana: ajoitus ja tilannetaju

  • Aloitti 15 vuotta sitten B2B-kauppa-alustalla, sittemmin kauppa-alusta on mm. kaikkea mahdollista myyvällä Taobaolla ja sekä laatua valvovalla TMall:lla.

  • Kappalemääräisesti Alibaban sivustoilla tehdään kauppoja yhteensä enemmän kuin Amazonin ja eBayn sivustoilla

 

Oheisessa kuviossa Kauppalehden 10.1.2015 “Alibaba on ajoituksen mestari” -analyysissa julkaistut luvut Alibaban tilanteesta vuoden 2015 alussa.Kuva_Alibaba_luvut.png 

Mikä sai yrityksen menestymään tällaisella vauhdilla? Tekijöitä on varmasti monta, mutta ajoitus Alibaballa on ollut täydellinen. Kuluttajat ovat Kiinassa rynnänneet mobiilin pariin ja siellä Alibaba on pystynyt tarjoamaan heille ostettavaa. Alibaban käyttämä Alipay-maksujärjestelmä tarjoaa kiinalaisille heidän kaipaamaansa luotettavuutta verkko-ostamiseen. Jos homma ei toimi, rahat saa takaisin.

Suurimmat kulutustrendit Kiinassa ovat mobiiliostaminen ja mobiilimaksaminen. Alibaba investoi mobiilialustojen kehittämiseen ja hakee sitä kautta jatkuvaa kasvua.  Mobiiliostaminen tarjoaa kaupoille myös aivan uudenlaisen tiedon keräämisen ja analysoinnin mahdollisuudet. Kauppias saa tietoa miten, missä, milloin ja mitä tuotteita kuluttajat mobiilista ostavat.  

Kun kuluttajakäyttäytymisestä saadaan enemmän tietoa, voidaan markkinointia tehdä entistä kohdennetummin. Tulevaisuudessa kohderyhmän sijainnin ja käyttölaitteen mukaan voidaan kohdentaa mainontaa entistä tarkemmin. Muutos on suuri ja vaikuttaa kokonaisuutena myynnin ja markkinoinnin suunnitteluun. Kiinassa tämä muutos on käynnissä ja siihen on syytä varautua myös Suomessa. Suomessa kehitys on vasta aluillaan ja mobiili useimmiten toimii tärkeänä tukena ostopäätöstä tehtäessä ja tarvittaessa mahdollistaa ostoksen tekemisen milloin tahansa. Kiinassa mobiiliostaminen on arkipäivää ja  mobiililla ostetaan esimerkiksi ruokaa ja vaatteita.

Kuva: Kauppalehti 24.2.2015. “Kiina hyppää suoraan mobiiliin” -Analyysi, Oscar Helling.

 Kiina_mobiiliostokset.png

Vaikka kiinalaisista vain alle puolet käyttää internetiä, heistä 86% eli 577 miljoonaa käyttää internetiä älypuhelimen tai tabletin kautta. Suomalaisista huomattavasti suurempi prosentti (n. 86%) käyttää verkkoa, mutta mobiilishoppailua ei vielä ole otettu osaksi arkipäivää.

Helsingin Sanomat uutisoi Talous-sivuillaan 14.5.2015 Alibaban valloittavan maailman. Kansainvälistymisen kautta Alibaba tulee tuomaan mobiiliverkkokaupan kulttuuria ympäri maailmaa. Suomi hoi, missä meidän mobiiliverkkokauppamme ovat? Suomalaisten kuluttajien kasvava tarve mobiiliostamiseen saattaa tulla nopeasti, ja siihen pystyttävä vastaamaan.

Kauppalehti uutisoi tammikuussa 2015 Kiinan verkkokaupan nopeasta kasvusta, jonka odotetaan tasaantuvan 25-30 % tuntumaan vasta vuosikymmenen lopulla. Kauppalehden elokuun 2015 uutisoinnin mukaan Alibaban kasvu tältä vuodelta on ollut hitain yrityksen viimeiseen kolmeen vuoteen. Kiinan kasvuvauhti laskee ja Alibaban on haettava kasvua kansainvälistymisellä sekä mobiileilla verkkokaupoilla.

 

 


Tilaa uusimmat blogipäivitykset sähköpostiisi

Arkisto

2018

2017

2016

2015

Avainsanat

prosessitvirtuaalitodellisuustyömikrodatatyöntekijäAlibabarajapintaB2Bblogiyhteistyökivijalkaliike